Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Suomen Rauhanpuolustajat, kannanotto vammaisten ihmisoikeuksiin

• Suomen Rauhanpuolustajat, kannanotto vammaisten ihmisoikeuksiin

Suomen Rauhanpuolustajat – Fredskämparna i Finland ry on vuonna 1949 perustettu poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö. Sen tarkoituksena on toimia rauhan, aseriisunnan, suvaitsevaisuuden, ihmisoikeuksien ja maailmanlaajuisen tasa-arvon puolesta.

Vantaan Rauhanklubi-illassa hyväksyttiin kannanotto Olegin ja Violan tapaamisasiasta.

Kehitysvammaisella oltava oikeus tavata läheisiään

Me Vantaan Rauhaklubin 30.1.2012 järjestämän vammaisten asumista käsittelevän tilaisuuden osallistujat vaadimme Vantaan vammaispalveluja toteuttamaan Eduskunnan oikeusasiamiehelle 22.6.2011 vastineessaan lupaamat järjestelyt Oleg Jakosen ja hänen isoäitinsä tapaamisten toteuttamiseksi. Vastineen mukaan

- Oleg Jakosen palvelusuunnitelmaa tulee arvioida ja päivittää vähintään puolen vuoden välein ja suunnitelman päivityksen tulee perustua myös Oleg Jakosen henkilökohtaiseen tapaamiseen

- Isoäidin tapaamisrajoitus ei voi olla pysyvä, vaan sen tarkoituksenmukaisuutta tulee voida arvioida jatkuvasti

- Tapaamisilla saattaa olla poikkeuksellisen suuri merkitys Oleg Jakoselle

- Viola Heistosen ja Oleg Jakosen tapaaminen pitäisi pyrkiä kokeiluluonteisesti järjestämään valvotuissa olosuhteissa

On häpeällistä Suomelle, kuinka meillä kohdellaan maahanmuuttajaisoäitejä, Irina Antonovaa, Eveline Fadayelia ja nyt inkeriläistä paluumuuttajaa Viola Heistosta.

Inkeriläinen opettaja Viola Heistonen joutui kokemaan kotimaassaan Neuvostoliitossa Stalinin ajan hirmuvallan ja Siperiaan karkotuksen. Presidentti Mauno Koivisto päätti kunniavelan maksusta inkeriläisille paluumuuttajille. Viola Heistosen kohtaamat väärinkäytökset eivät loppuneet Suomessakaan, kun hänen vammainen orpo lapsenlapsensa Oleg Jakonen perättömän ilmiannon perusteella erotettiin isoäidistään. Tämä häpeällinen ja epäinhimillinen tapaamisrajoite on nyt kestänyt yli kolme vuotta.

Kukaan ei tiedä miten vammainen, puhumaton Oleg Jakonen on kärsinyt, koska hänellä ei ole keinoja ilmaista syvimpiä tunteitaan. Kukaan Oleg Jakosen entisen elämän ystävä ei ole saanut tavata häntä. Vaadimme, että Vantaan vammaispalvelut lopettaa välittömästi tämän epäinhimillisen ihmisoikeusloukkauksen vammaista Oleg Jakosta ja hänen isoäitiään kohtaan."

Puolestani kiitän

Suomen rauhanpuolustajien ry:n Vantaan rauhanklubin tämän illan järjestäjiä! Itse en löydä enää sanoja tähän julmaan kidutukseen, jota jatkaa Vantaan kehitysvammahuolto kaikkineen kaupungin virkakoneistoineen yhteistytössä Raution toimintakeskuksen kanssa, jossa edelleen vankina on orpo lapsenlapseni!

Palauttakaa lapsenlapselleni ihmisoikeudet!

Kirjoitin aiheesta myös venäjäksi.

.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Juhani Putkinen

Tiedoksi, että "Rauhanpuolustajat" on Venäjän KGBn perustama ja Kremlin rahoittama järjestö - ei siis mitenkään "puolueeton" vaan Kremlin etua ajava järjestö.

"Venäjän ohjukset, rauhan ohjuksia."

Juhani Putkinen.
Kiitos kommenttistanne!

Entä jos se oli vain silloin Neuvostoliiton aikana. Ajat ovat muuttuneet ja ehkä rahoituskin!
Riippumatta siitä kuka rahoittaa, pidän tärkeänä, että he ottivat kantaa vammaisten henkilöiden ihmisoikeuksiin!

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Juhani: Muistelen ilolla, kuinka Neuvostoliiton romahdettua Rauhanpuolustajien rahahanat menivät kiinni, ja he joutuivat myymään 250 neliömetrin toimistonsa Helsingin Bulevardilla meille - laman pohjahintoihin. Ikävä kuulla, että sama show jatkuu taas. Tietenkin kaikkea hyvää Violalle, jaloille periaatteille ja tavoitteille ja paremmalle maailmalle. Itse en kehtaisi toimia yhdistyksessä, jolla on tällainen irvokas painolasti.

Toisaalta jos vihamielisten tiedustelupalveluiden rahan ottaminen olisi pätevä syy lakkauttaa järjestö, Suomen nykyisistä puolueista olisi jäljellä murto-osa.

Viola Heistonen

Juhani Huopainen, kiitos kommentistanne!

- Rauhanpuolustajien ry:n periaatteet ja erityisesti "yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus" sopivat minun omiin periaatteisiin, joten niin kuin vastasin Juhani Putkiselle, pidän tärkeänä, että he ottivat kantaa vammaisten ihmisoikeusloukkauksiin maassamme.
Ei monikaan "puhdas pulmunen"-poliitikko tai järjestö, jolle virtaa rahaa kenties jostain pimeästäkin hanasta, halua ottaa kantaa vaan päinvastoin sulkevat silmänsä ja kääntävät selkäänsä koko aiheelle!

Lasse Ryti

Voisit Viola lopettaa nuo käsittömättomät vaatimuksesi, edes kukaan suomalainen ei voi saada samoja oikeuksia, kuin mitä sinä haluat. Saa siinä rauhassa senaatintorilla esittää kärsivää neuvostoliittolaista, kun ko. valtiota ei ole enään olemassa.
Tosin itse olen sitä mieltä, että suomalaisillakin pitäisi olla jotain oikeuksia, mutta ei näköjään ole.

Lasse Ryti,kiitos kommentistanne!

Vastaan teille ystävällisesti, etten lopeta vaikka pyydätte! Kyse on virkamiesten väärin vallankäytöstä ja tapauksessamme kysymys on täysin puhumattomasta autistisesta ja vielä venäjänkielisestä (hänen lapsuuden kieli) lapsenlapsestani,eli IHMISESTÄ!, joka itse ei pysty ilmaisemaan syvällisimpiä tunteita, eli on täysin puolustuskyvytön.

Nyt on noussut Suomessa kansanliike, "Ihmisoikeudet vammaisten arkeen" koska tällaista julmaa eristämistä ja vieraannuttamista vammaista henkilöä lähiomaisistaan tai vanhemmistaan harrastavat erityisesti yksityiset laitokset.

Jos kiinnostaa, olkaa hyvä : www.facebook.com/ihmisoikeudet.vammaisten.arkeen

Heli Hämäläinen

On merkillistä, ettei Oleg voi itse ilmaista tahtoaan tavata isoäitiään sekä kavereitaan. Ihmeellistä tällainen eristäminen. Kidutuksen vastainen komitea tutkimaan järjestelyjen asianmukaisuus!

Lasse Ryti

No miten menisi Putin maassa, Suomessakin ei voi aina ilmaista tahtoaan, saati sitten, että tapaisi kavereitaan.

Kannatan sitä, että laitetaan Venäjä ja Suomi samalle viivalle ja arvioidaan, kumpi on oikeusvaltio. Taitaa valitettavasti Venäjälle tulla huono tulos, mutta mitäpä siitä.

Helin viestistä ihmettelen sitä, että Oleg ei voi edes kertoa, että haluaisi tavata baabuskaansa tai kavereita. Hänet on ilmeisesti eristetty ja kidutuksen kaltaista toimintaa on esiintynyt, uskoo ken haluaa.

Heli Hämäläinen

Minä en benchmarkkaa Venäjästä eikä tässä tilanteessa sovelleta Venäjän lakia. Minua kiinnostaa Suomen tasavalta oikeusvaltiona.

Lasse Ryti kirjoitti : "No miten menisi Putin maassa..",

- miten tähän liittyy Putin maa? En ole sen maan kansalainen!Tulin Suomeen suomalaisena ja olen virallisesti Suomen kansalainen!
Jos taistelen vääryyttää vastan, niin haluan, että uusi kotimaani olisi todellakin oikeusvaltio,eikä rikos-oikeusvaltio, jossa poljetaan ihmisoikeusia!

Viola Heistonen

Heli Hämäläinen kirjoitti :"Jos Suomi haluaa esiintyä oikeusvaltiona, sillä ei ole mitään salattavaa eikä puolueetonta tutkimista vastaan.",

- Suomella taitaa ollakin jotain salattavaa ainakin mielestäni kehitysvammaisten laitoshoidossa, koska kuulemma siihen kidutuskomitean ryhmään, joka voi tarkistaa vankiloita, psykiatrisia sairaaloita ei ole valittu vammaisjärjestöijen edustajia, joten ryhmällä ei ole kuulemma mandattia astua vammaisten laitoksiin!

Salailusta jos puhutaan, niin mitä lienee salattavaa Raution toimintakeskuksessa, koska eivät päästä sisään tapaamaan lapsenlastani ja eikä järjestä tapaamisia talon ulkopuoleella?

Jouni Haimi

Niin mutta viola aina jätää kertomatta sen että on ollut epäiltynä tuon vammaisen tytären pojan pahoinpitelystä.Se muuttaa aika paljon tätä tilannetta ja paljon toseen suuntaan kun viola esittää. Kummasti tuon asian viola unohtaa mainita aina näissä itkuvirsissään.

Viola Heistonen

Jouni Haimi kirjoitti : "Niin mutta Viola aina jätää kertomatta sen että on ollut epäiltynä tuon vammaisen tytären pojan pahoinpitelystä",

- Nyt kerron vielä kerran.
Niin olen ollut epäiltynä, koska Raution toimintakeskuksen toiminnanjohtaja teki minusta perättömän ilmiannon pahoinpitelystä puhelinsoitolla poliisille, joka ei mennyt todistamaan paikan päälle ja pisti asian vireille.

Kukaan ei koskaan kuvannut niitä mustelmia lapsenlapseni poskessa (lieneekö niitä ollutkaan?), jotka "ilmestyivät" vuorokauden jälkeen kun saatoin lapsenlapseni viikonlopun lomalta Raution toimintakeskukseen ja hoitaja todisti myöhemmin poliisikuulustelussa, ettei mitään mustelmia ollut kun palautin lapsenlapseni heille!?

Raution toimintakeskus sai tukea myös terv.keskuksen lääkäriltä, joka antoi lausunnon, että "Viola Heistonen oli pahoinpitellyt lapsenlastaan omalla asunnollaan ja vielä päivämääräkin mainittu", vaikka poika ei ollut sinä päivänä luonani ja lääkäristä puhumattakaan, että olisi ollut läsnä!?

Syyttäjä vapautti minut pahoinpitelyepäilyistä, mutta Raution toimintakeskus edelleen pitää lapsenlastani suljettujen ovien sisällä minulta.

Miksi? Vankeillakin on oikeus tavata omaisia, ystäviä ja perheen jäseniä! Miksi kehitysvammainen henkilö ei saa tavata ainoa elossa olevaa lähisukulaista?

Tätä en ymmärrä, enkä hyväksy koskaan! Tämä nyt tiedoksi teille!

Lasse Ryti

Suomihan on paska valtio, ihmisillä ei mene oikein hyvin. Samoin on Venäjällä, mutta jos jätetään isot kirjaimet pois, niin voisi käydä laivaretkellä vaikkapa Valamossa kesällä.

Lasse Ryti,

-kiitos neuvosta!
laivaretkelle lähden ilman muuta kesällä!Tai ehkä jo kevällä kun omenapuut kukkii!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset