Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Allegro juna hyytyi Venäjän rajalle

Asiasta kertoi Iltalehti 20.12.2011 otsikolla ”Venäläinen veturi hinasi hyytyneen Allegron Pietariin”. Lehti jatkoi : ” Juna pysähtyi kello kahdeksan aikaan maanantai-iltana sähkönsyöttöongelman takia pian rajanylityksen jälkeen, kymmenisen kilometriä Venäjän puolella. Helsingistä lähetettiin junan perään illalla vararunko, mutta lopulta venäläinen veturi hinasi Allegron Pietariin.

Allegro saapui perille puoli yhden maissa yöllä Suomen aikaa. VR:n mukaan sähköongelmien takia junassa oli kylmää ja pimeää. Matkustajia oli noin 120.

Myös vararunko pääsi yöllä rajan yli, ja aamun ensimmäinen yhteys Helsinkiin oli määrä ajaa aikataulussa ehjällä rungolla.STT

Kun VR otti vuosi sitten nopeat Allegro-junat käyttöön, se lisäsi reilusti junamatkailua Pietariin. Marraskuun loppuun mennessä reitillä tehtiin noin 280 000 junamatkaa, kun viime vuonna matkoja tehtiin 200 000. VR arvioi, että koko vuoden matkustajamäärä nousee yli 300 000.

Suurin osa matkustajista on venäläisiä, mutta suomalaisten osuus matkustajista kasvoi. Allegrolla tuli Suomeen Venäjän kautta myös yhä enemmän muunmaalaisia matkailijoita. VR odottaa, että Allegron matkustajamäärät kasvavat edelleen. Tavoitteena on puolimiljoonaa matkaa vuodessa vuoteen 2015 menneessä , sanoo kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen tiedotteessa. STT/UV 18.12.2011.

Toivottavasti tulevaisuudessa sähkönsyöttöjärjestelmä kestää ja voiko esimerkiksi vararunkokin olla lähempänä junaa kaikelta varalta, ettei tarvitsisi matkustajien istuu kylmässä ja pimeässä vaunussa kunnes veturi Venäjältä saapuu hinaamaan perille asti!

Vuodenvaihteessa junavirta kasvaa Venäjän suunnalta.

    ”Venäjältä on tulossa Suomeen 35 ylimääräistä junaa vuodenvaihteen molemmin puolin. Normaalien Tolstoi junavuorojen lisäksi Moskovasta ajetaan Helsinkiin 18 lisävuoroa.

    Venäjältä on tulossa Suomeen myös 17 tilausjunaa ( 15 Moskovasta ja 2 Pietarista), jotka ovat venäläisten matkatoimistojen järjestämiä. Määränpäänä ovat Helsinki, Kuopio, Kajaani, Rovaniemi sekä nyt ensimmäistä kertaa Kemi ja Kemijärvi. Tämänhetkisen arvion mukaan ylimääräisillä junilla sekä vakiojunavuoroilla saapuu Suomeen kuukauden aikana noin 37 000 venäläismatkailijaa.

    Kaikkia Allegro-junien ja Tolstoi-junien vakiovuoroja ei ajeta jouluna ja uutena vuotena”,

tiesi kertoa UutisVuoksi 2.12.2011.

Mukavaa ja turvallista matkaa joulun-ja uuden vuoden viettoon kaikille riippumatta suunnasta! Hyvää joulua ja onnellista tulevaa 2012 vuotta!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Niin, Allegro-juna ei liikukaan nopeasti vaan tuskallisesti, kärsien!
Toivottavasti saatuaan uuden rungon jatkaa allegromaisesti!
Kiitos kommenttistanne!

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Toivotaan näin. Pietari on loppujen lopuksi ainoa lähellä oleva metropoli. Poikkeuksellisen upea sellainen vieläpä.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Pietari/ Cankt- Peterburg on todella " Poikkeuksellisen upea sellainen vielä"! Olkaa hyvää, пожалуйста!
Se on lähellä, tuon linkin takana :

http://www.youtube.com/watch?v=SeXObPSDkFc

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Helsinki on loppujen lopuksi Pietarin esikaupunki ;.).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Timo Härtsi

Onneksi Etelä-Suomeen ei ole satanut lunta, koko junaliikenne olisi taas sekaisin. Tai no ripsutti tänne pikkuisen tänään.

Vee ärrän uusi motto voisi olla, että kävellen olisit jo perillä.

Karel Gott

Viola voisi hieman skarpata lainauksien suhteen. Nyt en oikein ymmärtänyt koko juttua eli mikä oli lainaus ja mikä Violan omaa kirjoitusta.

Siis juna hajosi teknisen vian takia vai Venäjän rataverkon sähkönsyöttö petti?

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Karel Gott,
hyvä huomautus lainauksien suhteen, kiitos otan opikseen. Alkukirjoituksessa lainaus päättyy STT-n. En ole spesialisti rataverkon säähkönsyötöstä, mutta jos se sähkönsyöttö petti Venäjän puolella, kai sitten se on vika siinä. Itse luulin, että vika on junassa, jossa rikkoutui runko! ja mikä itseasiassa se runko on? En tiedä.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Timo Härtsi,
luntahan kaikki nyt kaipaa näin Joulun lähestyessä, eli ei se ole "onneksi" kaikille vain tässä tapauksessa VR-lle!

Timo Härtsi

Totta, lunta saisi tulla minunkin puolesta. Eiköhän tämä vee ärrän sekoilu nykyään ole silkkaa komiikkaa. Yhtiöstä on tullut koko kansan yleinen naurunaihe. Harmi vaan että ei paljon naurata, kun seisoo asemalla parinkymmenen asteen pakkasessa odottamassa junaa.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Timo Härtsi kirjoitti : "Harmi vaan että ei paljon naurata, kun seisoo asemalla parinkymmenen asteen pakkasessa odottamassa junaa",

- ei todellakaan naurata, olen itsekin pakkasessa pyörinyt asemalla tai istunut vaunussa, joka ei liikkunut minnekään aiankin tunnin verran.
Venäjällä junat kulkee pakkasissa ja poikki maata Siperiaan asti ilman suurimpia ongemia, eli "runko" kestää. Suomen junat ovat niin moderneja, ettei kestä pienempääkään "epämukavuutta".

Timo Härtsi

En tiedä Venäjän junista mitään ja ei vee ärrä ole aina ollut yhtä surkea vitsi kuin nykyään.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Timo Härtsille.
Venäjän junat ovat varmaankin valmistettu kestävämmiksi ottaen huomioon olosuhteet.Olen itse matkustanut junalla aikoinaan Moskovasta Alma-Ataan, taisimme köröttää vaunussa ainakin viisi päivää ja ulkona kova talvi, mutta juna vaan juskutti eteenpäin höyryeen pakkasessa.
Allegro-junahan on italialaista tuotantoa, joten ei ole ehkä otettu huomioon suomalaista talvea, mutta nythän tämä hajosi jo ennen pakkasta ja lunta. Mistä muuten muut veturit ja vaunut tulevat Suomeen?

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Viola,
Veikkaan, että syy on molemmissa. Venäjän puolella on ollut lie sähkönsyöttöongelma, eli suomeksi sanottuna ajolangoista on saanut huonolaatuista sähköä. Allegron tekniikka on sitten ollut hiukan herkkähipiäinen huonolle sähkölle ja juna on polttanut proppunsa. Ajolangan jännite on esimerkiksi saattanut niiata hetkeksi, jolloin taajuusmuuttajat ovat alkaneet laulamaan hoosiannaa. Junahan oli rajan juuri ylitettyään luultavasti kiihdyttämässä vaihtiaan, jolloin ajolankakuormitus on suurimmillaan. Saattaa olla, ettei jää ainutkertaiseksi tapahtumaksi, joten varadieselveturi raja-aseman pistoraiteella lienee tarpeen.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Heikki,
kiitos kertomuksesta!Toivottavasti ei kuulu taajuusmuuttajien hoosiannaa ainakaan nyt joulu- ja uuden vuoden pyhinä.
Itse luulin, että sähkö on aina sama, mutta laitteet voivat pettää.
Eikös ole jossain junissa kaksi veturia vetäämässä. Pitäisikö kaikelta varalta Allegrolla olla jo varadiselveturi passiivisena aina mukana?
VR tietää varmaan tämän jälkeen miten turvata tulevaisuudessa Allegron matkustajien onnellinen saapuminen perille asti!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kalevi Kämäräiselle.

Video "esikaupungista" myös, että olisi tasapuolisesti.
Olkaa hyvä, пожалуйста!

http://www.youtube.com/watch?v=qNZGHIAo00U

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Senaatintorilla voisikin kuvitella olevansa Pietarissa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kalevi Kämäräinen.
Niin ehkä, ja ainoastaan Senaatiintorilla! Jos asettua Tuomiokirkon vastakkaiselle puolelle kauemmaksi aukion reunalle ja sieltä katse eteenpäin, jossa myös näkyy komeasti torin keskellä "hyvän tsaarin" Aleksanteri toisen patsas.

Linkitän tähän vielä yhden mielestäni kauniin videon Pietarista,siellä tekstattuna menee runo "Loistava Pietari"-"Блистательный Санкт-Петербург". Olkaa hyvää! Пожалуйста!

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=x2bHs0JRreY&fe...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset