Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Liikenneministeri Anu Vehviläinen vieraili Vaalimaan rajanylitysasemalla.

 

"Ministeri vaatii rekkaterminaalista pikaista rakentamispäätöstä" otsikolla kirjoittaa asiasta Uutisvuoksi 29.01.2011 Veikko Mäenpää.

Anu Vehviläinen (kesk.) sanoi Vaalimaalla, että valtiovarainministerille on lähtenyt voimakas viesti..ministeri totesi, että erillisen rekkaterminaalin rakentaminen pitäisi saada mahdolisimman pian alulle.

-Täällä käydyssä keskustelussa on taas noussut esin, miten tärkeää on pikaisesti eriyttää henkilöliikenne ja raskas liikenne… Rahoituspäätöstä terminaalin rakentamisesta ei ole kuitenkaan vielä tehty. Hanketta jumiuutta ehkä pahiten rakennuksen vuokranmaksuun liittyvä pattitilanne, joka pitäisi saada aukaistuksi. 

 Vehviläisen mukaan syy eriyttämishankkeen hitaseen etenemiseen löytyy pelkästään Helsingin suunnasta. Jarrua painetaan valtiovarainministeriössä.

-Olen lähettänyt ministeri Tapani Töllille (kesk) voimakkaan viestin siitä, että rekkaterminaalin rakentamisesta on päätettävä pikaisesti. 

Aseman rakennuttaja on Senatti-kiinteistöt Oy, joka haluaa saada varmuuden siitä, että valtion budjetista sitoututaan tullin osalta vuokrakustannusten hoitamiseen. Kyse on vajasta miljoonasta eurosta vuosittain.”, 

 - Ajatella, että kyse on vajasta miljoonasta per/vuosi, mutta kuinka paljon se helpottaisi raskasliikenteen rajanylityksessä ja säästäisi myös hermoja kuljettajien lisäksi myös  tämän alueen kansalaisille, koska rekkajonot vaikuttavat  koko alueen väestöön.   

Venäjän on jo viime syksynä saanut valmiksi omat raskaan liikenteen eriyttämisensä komeine kaistoineen. Suomen puoleella on kuitenkin jouduttu tyytymään tilapäisjäjestelyihiin, joiden paha solmukohta on henkilöliikenteen ja rekkojen risteys. 

”- Joudumme elämään tämän kurjuuden kanssa pitkään. Vaikka terminaalin rakentamisesta saataisiin ratkaisu parin kuukauden sisällä, on rakennusurakka niin iso, että siihen kulu ainakin pari vuotta, kertoi Vaalimaan tullin päälikkö Mika Poutiainen.” 

 - Mitenpäs nyt, kun Venäjä olikin tässä  asiassa nopein ja rakennutti oman kaistaansa ja Suomen puoleella ”eletään kurjuudessa”, vaikka  asiasta on puhuttu ja suunnitelmat ovat ollet valmiita jo vuosien ajan?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Tapio O. Neva (nimimerkki)

Suomessa on virallinen oppi se, että Venäjä on aina hidas ja kankea. Tätä ylläpitävät nahjustoimittajat.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Tapio O.Neva,
ei anakaan tässä tapauksessa ollut "hidas ja kankea".Miksi Suomi jäi toiseksi? Olisi hienoa jos rekat ja henkilöautot ylittäisivat rajaa ilman ruuhkia ja omilla kaistoilla, ja kuljettajat hymyilleen päin vihreää...

Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)

Keskustalaista nuoleskelupolitiikkaa. Kieli on niin syvällä, ettei edes nähdä tasapuolisia ratkaisuja. - Se maksaa, joka ruuhkat aiheuttaakin.

Venäläisten hävyttömyydellä ei tunnetusti ole rajaa, kun siihen leikkiin lähdetään. Ja nyt ollaan.

Asiassa on useita ratkaisumalleja, jotka ovat kyllä päättäjillä tiedossa. Niissä on vain se vika, että ne huomioivat myös suomalaisedun.

Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)

Venäläisrekkaongelmasta päästään kokonaan, kun liikennöinnin Suomessa hoitaa pääsääntöisesti suomalainen liikennenöitsijä, joka maksaa myös veronsa Suomeen. - Nyt tilanne on juuri päinvastainen.

Käyttäjän pasanenehdolla kuva
Harri Pasanen

Liikenneministerinä ollessaan Sasi lopetti suomalaisten liikennöinnin venäjälle.
Olen siitä kirjoittanutkin. http://pasanenehdolla.puheenvuoro.uusisuomi.fi/563...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

00:13 Harri Pasanen,
- kiitos linkistä, pääsinkin tutustumaan asiaan..,
eli asiassa onkin paljon enemmän ongelmia kuin tuo kaistan rakentaminen, joten tuleville valituille kansanedustajille ja miinistereille olisikin tekemistä tämänkin asian kanssa, mutta vaikka asia on tärkeä ei sinunkaan blogissasi ollut paljon keskustelijoita. Tämä asia on varmaan tuttu enemmän täällä rajaseuduilla ja niille kuljettajille, jotka osallistuvat raskasliikenteeseen?

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Tynkä-Karjalan Antti(nimimerkki),

- kiitos kommentteistasi,minä olen näet tavallinen kansalainen ja luen ja uskonkin joskus "sinisilmäisenä" kirjoituksiin ja en tiedä paljonkaan taustoista, niin kuin suurempi osa kansalaisista, joten jos informaatio on annettu lehtikirjoituksissa hieman "nurinpäin" ja vääristää tai kaunistelee asioita, niin vika ei ole meissä...
Jos kaikki riippuu siitä, että jos suomalainen liikennöitsijä pääsisi hoitamaan liikennöintiä, niin kaikki olisi kunnossa, niin sanon "sinisilmäisenä", että täytyy yrittää sen puolesta sitten taistella vai onko se mahdotonta?

Käyttäjän pasanenehdolla kuva
Harri Pasanen

Eipä näytä liikenneministeri sen enempää kuin Violakaan tietävän asiasta mitään.
Ongelman ydin on Venäjän tullin tehottomuus. Kuskien olot ei siitä parane onko ne eriytetty omille kaistoilleen vai ei. Tietysti ne voidaan siirtään syrjään pilaamasta maisemaa, se ei kuitenkaan kuskien jonottamista poista.
Sähköisen tullauksen kehittäminen ja venäläisten tullihenkilökunnan totaalinen asenteiden muutos on ainoa ratkaisu asiaan.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Harri Pasanen> "Eipä näytä liikenneministeri sen enempää kuin Violakaan tietävän asiasta mitään.",
-kiitos kunniasta, eli näillä "tiedoilla" minäkin sopisin ministeriksi?

H.Rn > Sähköisen tullauksen kehittäminen ja venäläisten tullihenkilökunnan totaalinen asenteiden muutos on ainoa ratkaisu asiaan"
- kiitos, nyt minäkin olen viisaampi ja varmaan moni muukin kuka ei ollut tietoinen asiasta...

Miksi lehtikirjoitus ei tuo esille todellisia ongelmia vaan kehuu vielä venäläisten kaistaa..?

Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)

"...venäläisten tullihenkilökunnan totaalinen asenteiden muutos on ainoa ratkaisu asiaan."

Kun aikoinaan 90-luvun alussa tuo tankkaaminen Viipurissa oli muodissa, niin aamujonot eivät vaivanneet, kun heitti Pauligin kahvipaketin työhön tulleille ja vei työvuorosta lähtevän rajamiehen länsiautolla Viipuriin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

05:45 Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki),.,
- siis, "aikoinaan ..aamujonot eivät vaivanneet.."..Onko nyt tilanne muuttunut vaikeammaksi ja miksi?

Vieras (nimimerkki)

Ei sen kaistan/parkin kai tarkoitus ole rekkamiesten arkea parantaakaan. Mutta henkilöautolla ajo "puolella kaistalla" on hitusen extreme touhua. Vaalimaan lisäksi Nuijamaalla voi käydä jokainen kokeilemassa.

Eli niin kauan kun Venäjän tulli saa ohjeensa Moskovasta eikä Helsingistä, niin eiköhän keskitytä niihin ongelmiin jotka ovat meidän ratkaistavissa.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

31.1.2011 08:37 Vieras (nimimerkki)> .."eiköhän keskitytä niihin ongelmiin jotka ovat meidän ratkaistavissa.",
- eihän Suomi voi Venäjän tullille lähteä määräämään..asiat varmaan jossain määrin hoidetaankin sopimuksilla. Molemmat maat keskittyvät tietenkin omin ongelmiin, mutta mielestäni olisi hyvä, että otetaan huomioon "touhut" toisella puolella.., että "pelipalat" sopisivat yhteen..

Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)

Tämän ministerin punkeron jutut juontaa 70-/80-luvulle, jolloin venäläisten edun ajaminen oli Kekkosen mallin mukaisesti suurta viisautta & valtiomiesmäisyytta.
Tälläinen sisäinen suomettuminen tarkoittaa juuri toisen suomalaisen syömistä, johon Kookoomuksen "yleiset syyt" Katainen soveltuu oikein mainiosti.

Kun venäläinen ajaa venäläisten etua, on se täysin ymmärrettävää, jopa kunnioitettavaa. Kun suomalainen tekee samoin, toiminta ansaitsee halveksuntaa ja ehkä sääliä.

Uskoisivat jo, ettei se venäläinen räjäytä heti atomipommia tai miehitä Suomea, jos ajamme omaa etuamme neuvotteluissa. - Kyllä se, mitä Suomessa voidaan tehdä, pitäisi olla määrättävissä Helsingissä eikä Moskovassa.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

31.1.2011 05:59 Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)> "Kun venäläinen ajaa venäläisten etua, on se täysin ymmärrettävää, jopa kunnioitettavaa. Kun suomalainen tekee samoin, toiminta ansaitsee halveksuntaa ja ehkä sääliä.",
- sehän ei sovi mitenkään "raameihin", ettei suomalainen ajaisi suomalaisten etua"? Luulisin,että maassa kuin maassa ajetaan oman kansan etuja..?

Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)

Usein kuulee kerrottavan, kuinka paljon hyötyä meille on tuosta transittoliikenteestä.

Paljonko esim. Lappeenrannan (19,5) tai Virolahden (20) pitäisi sitten nostaa veroäyriään, jos tämä helvetillinen ralli jostain syystä loppuisi? Miten se siis näkyisi tavallisen kaupunkilaisen/kuntalaisen kukkarossa?

Vieras (nimimerkki)

No Lappeenranta ja Virolahti varmaan pärjäävät ilman transitiota, mutta Kotka ja Hamina eivät. Näin "siirtolaisena" läntisemmästä Suomesta on liikuttava huomata, aina uudestaan, tuo karjalainen/itäinen mentalitetti "mitä se meille kuuluu..." ;)

Mitä muuten tarkoitat tuolla "helvetillisellä rallilla"? Ei meillä Imatralla ainakaan mitään helvettiä ole, jollet sellaiseksi laske sitä, että moottoritiellä muuttuu välillä yksi kaista parkkipaikaksi. Ja tässä blogissahan kai juurikin keskustellaan siitä millä asiaa helpotettaisiin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

31.1.2011 08:46 Vieras (nimimerkki)> "Ja tässä blogissahan kai juurikin keskustellaan siitä millä asiaa helpotettaisiin.",
- tämä ajatus olikin, vaikka itse asun Imatralla vajat kolme vuotta, mutta näen miten se rekkaliikenne joskus todella "vaivaa" ympäristössä asuvia ihmisiä ja syytökset "menevät" rekkojen kuljettajiin..että ne saastuttaavat tien vartta ja häiritsevät muuta liikennettä.

Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)

Ei ihan aukea läntisemmän Suomen "siirtolaisen" heitot, mutta tendenssi tuli selväksi. - Karjalaisuudessa on joku vika ja kun muu Suomi saa hyötyä, niin Kaakonkulmasta ei niin väliä.

Näitä asioita on vatvottu viimeeksi kesällä 2008, kun ministeri Vehviläinen kävi lässyttelemässä Luumäen Jurvalassa keskustalaisten kesäpäivien hengessä.

Tässä muutamia ehdotuksia tilanteenratkaisemiseksi:

1. Tavaran kuljetusta siirretään raiteille eli kontit & autot junaan.
- Vastusta on kuulunut lähinnä Venäjältä.

2. Suomalaiset liikennöitsijät hoitavat kuljetukset Suomessa, venäläiset Venäjällä. Vaihto VT 7:n/kantatie 387 -risteyksen itäpuolella ennen Viipuria.

3. Liikenteen säätely; Suomen tulli päästää rekan maahamme, kun Venäjän tulli laskee yhdistelmän sisään.

4. Rekkaparkit rakennetaan tullien välille (Vaalimaa/Torfjanovka) yhteisrahoituksena ja ylläpito tasaten.

5. Suomeen rakennetaan rajan pintaan yksityiset varastosalueet, josta venäläisnupit noutavat perävaunun. Suomen valtio voi myöntää takauksia suomalaisyrittäjälle investointeihin.

6. Suomeen rakennetaan rajan pintaan yksityiset odotusalueet, joista yrittäjä perii käyvän korvauksen. Suomen valtio voi myöntää takauksia suomalaisyrittäjälle investointeihin.

7. Malli Saimaan kanava. Suomi vuokraa VT /:n sivusta esim. 100 metriä maata, johon Venäjä rakentaa tarpeelliseksi katsomansa väylän huolto- ym. rakennuksineen jne. ja maksaa vuotuisen markkinaperusteisen käyttökorvauksen alueesta.

On arvioitu, että Venäjä Luoteinen Tullipiiri vetää ohi Moskovan vuosittain vähintään 50 miljoonaa dollaria. Se selittäisi, miksi homma toimii heidän ehdoillaan.

Jotain tarttis tehrä . . . kuljetusmäärät eivät osoita laskua, vaikka silläkin on meitä lohduteltu. Viisumivapaus vain pahentaisi tilannetta.

Vieras (nimimerkki)

Joitain vastauksia sikäli kuin asiasta mitään ymmärrän:

1. Tavaran kuljetusta siirretään raiteille eli kontit & autot junaan.
- Vastusta on kuulunut lähinnä Venäjältä.

-Rekka voi ajaa paljon helpommin suoraan perille, ja lastata mistä vaan.
Tavaran kuljetusmuodon vaihtaminen on kallista, maksat sekä rekasta ja junasta, kun joka tapauksessa tavara on Venäjällä pantava autoon jolla se viedään perille. Raiteet ovat suht harvinainen ilmiö monella paikkakunnalla. Sitäpaitsi hävikki on ongelma aina kun tavaraa jossain jotenkin käsitellään.

2. Suomalaiset liikennöitsijät hoitavat kuljetukset Suomessa, venäläiset Venäjällä. Vaihto VT 7:n/kantatie 387 -risteyksen itäpuolella ennen Viipuria.

-Minkä takia. Käytännössä tulisi venäläisen kuljetuslikkeen hankkia Suomeen bulvaanin nimiin rekisteröity nuppi ja ajaa kärryt sillä rajalle. Ei järkeä, eikä istu transitosopimuksiin, Suomi ei voi niistä noin vain irtisanoutua ja jos niin tekee, ei suomalaista liikennöitsijää paljon lohduta seiskatien ajeleminen kun muuta ei jakeluajon lisäksi enää jääkään.

3. Liikenteen säätely; Suomen tulli päästää rekan maahamme, kun Venäjän tulli laskee yhdistelmän sisään.

-Hidastaa entisestään rekkaliikennettä, kun tehdään Suomen puolelle keinotekoinen tulppa kun Venäjällä ei suju. Tekee samalla Suomen satamien työn alisteiseksi Venäjän tullin toiminnalle.

4. Rekkaparkit rakennetaan tullien välille (Vaalimaa/Torfjanovka) yhteisrahoituksena ja ylläpito tasaten.

-Maailman paras idea, kun vaan tapahtuisi.

5. Suomeen rakennetaan rajan pintaan yksityiset varastosalueet, josta venäläisnupit noutavat perävaunun. Suomen valtio voi myöntää takauksia suomalaisyrittäjälle investointeihin.

-No johan siellä on sellaisia, ja niistä lastataan autoihin tavaraa, perävaunun noutoa nyt ei niin paljon tapahdu vaan auto lastataan sen tultua.

6. Suomeen rakennetaan rajan pintaan yksityiset odotusalueet, joista yrittäjä perii käyvän korvauksen. Suomen valtio voi myöntää takauksia suomalaisyrittäjälle investointeihin.

-Millä voi pakottaa kuljetusliikkeen käyttämään odotusaluepalvelua. Jos voi, ja käypä korvaus peritään, miksi sen tulisi olla yksityinen.

7. Malli Saimaan kanava. Suomi vuokraa VT /:n sivusta esim. 100 metriä maata, johon Venäjä rakentaa tarpeelliseksi katsomansa väylän huolto- ym. rakennuksineen jne. ja maksaa vuotuisen markkinaperusteisen käyttökorvauksen alueesta.

-Mitäs luulet, onko yksityiset innokkaita vuokraamaan pakolla Venäjälle maataan? Vaikka se tapahtuisi Suomen valtion nimissä. Ei ole. Sen tempun jälkeen saa kuskit väistellä haulia ja persuista tulee suoraan pääministeripuolue.

On arvioitu, että Venäjä Luoteinen Tullipiiri vetää ohi Moskovan vuosittain vähintään 50 miljoonaa dollaria. Se selittäisi, miksi homma toimii heidän ehdoillaan.

-Tästä ei ole kauaa kun oli yleistä tietoa että Venäjän tullimiehillä oli paljon prameammat autot kuin Suomen kollegoilla... en ole Venäjällä aikoihin käynyt joten en tiedä miten on nykyään.

Jotain tarttis tehrä . . . kuljetusmäärät eivät osoita laskua, vaikka silläkin on meitä lohduteltu. Viisumivapaus vain pahentaisi tilannetta.

-Viisumivapautta en kannata. kuljetuksia voisi olla lisääkin jos hoidetaan asia niin ettei jonot kasva.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

31.1.2011 11:23 Vieras (nimimerkki)> "Joitain vastauksia sikäli kuin asiasta mitään ymmärrän..",
- kiitos kun tulitte keskustelemaan.Kun te molemmat Tynkä-Karjalan Antin kanssa laaditte noin hyviä ehdotuksia, niin olisi mielestäni hyvä laatia joku yhteinen luettelo miten asiat voisi hoitaa paremmin. Minun blogiani yleisö ei paljon lue, mutta niin kuin ehdotin jo vastauksessa T-K-Antille, että yrittäkään viedä julkisuuteen ehdotuksenne..
Itse en ole todellakaan asiasta kovin tietoinen, koska ei ole käytännössä kosketusta asiaan, mutta periaatteessa asian epäkohdat vaivaa yleisestikin, mutta näitä rajan ylityspaikka-alueita eniten..

Vieras (nimimerkki)

En tiedä paljonko veroäyri nousisi mutta työttömiä tulisi esim Kaakonkulman alueelle joitakin kymmeniä. Kyllä se pikkukunnissa tuntuu. Tulli ja raja palkkaavat lisää, näistä osa asuu täällä tai muuttaa alueelle asumaan ja maksaa veroja kuntaan. Kansantaloudellisesti lienee parempi että henkilö on valtion virassa kuin työttömänä.

Lieneekö tarkkaa laskelmaa tehty mitä transitosta on kuluja vs. tuloja?
Normi kontinhakija kuluttaa tullin aikaa 10min satamassa ja 10min rajalla. Tästä hän maksaa matkaluvan hinnan, satama- ja huolintakulut ja niistä kertyvät verot. Kulut on tietysti hinnoiteltu niin että yritykset tekevät niillä katetta. Alvia ei transitohuolinnasta mene mutta sen rahan mennessä mm. palkkoihin jää siitä valtion ja kunnan kassaan jotain.

Viime viikkoina on muuten Venäjän tulli vetänyt raskaan liikenteen osalta varsin kehnosti, joskus on kiinni puolet päivästä. Ei ihme että jonoa kertyy. Venäjän rakentamasta kaistasta ei ole iloa jos sieltä vaan ilmoitetaan Suomen puolelle että ei oteta lisää autoja, odottakaa. Rajan huono vetokyky aiheuttaa lisäkustannuksia kaikille, tullille, kuljetusfirmoille, huolitsijoille. Suomen puolen eriyttäminenkään ei tätä voi täysin poistaa koska suurimmaksi osaksi hitauden syy ei ole tällä puolella. Liikenteen yleistä sujuvuutta sillä voisi kyllä parantaa. Mm. osa tavaraliikenteestä kulkee henkilöliikenteen puolelta jonon ohi suoraan puomille, ja henkilöliikenteen ruuhka-aikaan sen kulku hidastuu huomattavasti kun ladoja on kilometritolkulla samalla kaistalla jonossa. Tähän olisi syytä saada jotain parannusta. Samoin Suomesta Vaalimaan kautta muualle Suomeen lähtevien rekkojen kulussa olisi parantamisen varaa. Reitit ovat varsinkin talviaikaan hankalia, eikä niitä lie tähän vartavasten suunniteltukaan mutta niitä käytetään kun ei muuta ole.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

31.1.2011 08:55 Vieras (nimimerkki)> " Rajan huono vetokyky aiheuttaa lisäkustannuksia kaikille, tullille, kuljetusfirmoille, huolitsijoille. Suomen puolen eriyttäminenkään ei tätä voi täysin poistaa koska suurimmaksi osaksi hitauden syy ei ole tällä puolella. Liikenteen yleistä sujuvuutta sillä voisi kyllä parantaa...",
- teillä on paljon asiantuntemusta ja ehdotuksia, muttan kun luin Harri Pasasen kirjoituksen (tuolla ylempänä linkki siihen 31.1.2011), niin tuli sellainen tunnelma, ettei asialle oikeastaan pysty mitään tekemään tai muuttamaan, koska se vaatii kovaa taistelua byrokratiakin ja piintyneitä tapoja vastaan..

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

31.1.2011 10:07 Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)> " Karjalaisuudessa on joku vika ja kun muu Suomi saa hyötyä, niin Kaakonkulmasta ei niin väliä...Tässä muutamia ehdotuksia tilanteenratkaisemiseksi.." ,

- mielestäni pitäisi aina yrittää jotain tehdä asialle. Nämä sinun ehdotukset olisi hyvää laittaa ministeri Vehviläiselle tai vielä parempi yrittää "Julkilausuma tai Vetoomus ministeri Vehviläiselle" STT kautta.. Eihän se asiaa pilaa jos ei autakaan..Kansalaisen aloite täältä Kaakkois-kulmilta olisi hyvä ja vielä jos menisi asiasta adressi nettiin allekirjoituksia varten...

Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)

EU:ssa ovat muutkin vaikeuksissa Venäjän suuntaan. Virossa ja Latviassa on itärajalla usein pitkiä ruuhkia. Liikenneasioista EU:ssa vastaa virolainen komissaari Siim Kallas.

Tässä puolalaismurheita venäläisten kanssa:

http://finnish.ruvr.ru/2011/01/28/41690776.html

"Emme haluaisi uskoa , että Puola kauppakuljettajamaana yrittää käyttää omaa asemaansa hyväkseen samalla tavalla kun Ukraina aikanaan käytti asemaansa niin sanotun kaasusodan aikana."

Eli toiset ovat aina syylliä, on venäläisten asenne neuvotteluissa.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

31.1.2011 11:19 Tynkä-Karjalan Antti (nimimerkki)> " EU:ssa ovat muutkin vaikeuksissa Venäjän suuntaan...Eli toiset ovat aina syylliä, on venäläisten asenne neuvotteluissa..",
- lieneekö se aina niin?..Neuvotteluissa pitäisi olla osaava ihminen luomaan hyvää ilmapiiriä ilman ennakkoluuloja ja löytämään kompromisseja vaikeista tilanteista huolimatta... Riittäisihän Suomen maassa viisautta siihen, vaikka Venäjä onkin "kova pähkinä".., näin ajattelisin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Hei, kiitos kaikille tähän asti keskustelijoille ja menestystä rekkaliikenteen parantamisessa.
Hyvää kevätpuolista talvea!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset