Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Helsingin telakka sai suurkaupan Venäjältä,

kirjoitti Keskisuomalainen 17.12.2010  ( Raisa Karsikko, Antti Autio/STT).

Venäjän suurin varustamo Sofcomflot tilaa kaksi uutta jäätämurtavaa huoltoalusta. Tilauksen arvo on 200 miljoonaa dollaria eli noin 150 miljoonaa euroa. ..

Telakalle lupailtiin isoja tilauksia  Venäjältä.. kun sen toiseksi omistajaksi tuli venäläinen  United Shipbuilding Corporation (USC). STX Finlandin ja USC:n puoliksi omistaman uuden yhteisyrityksen nimi on Arctech Helsinki Shipyard.. 

Tämä laivakauppa on merkittävä läpimurto Venäjän aktiivisille erikoisalusten markkinoille, iloitsee STX Finlandin toimitusjohtaja Juha Heikinheimo.  

 Kaupalla on myös iso työllistävä vaikutus, sillä tilatut laivat tuovat Helsingin telakalle töitä noin tuhannen miestyövuoden verran. Arctechin palveluksessa on nyt noin 400 henkilöä. 

Yhtiön mukaan projektin suunnittelu- ja hankintatyöt alkavat saman tien. Tuotanto alkaa ensi kesänä,  ja laivat luovutetaan tilaajalle kevällä 2013. 

Venäjä harkitsee 60:n arktisille alueille tarkoitetun laivan tilaamista.  Venäjän liikenneministeriön mukaan pohjoisille merialueille tarvitaan ainakin yhdeksän uutta jäänmurtajaa. 

Äärioloihin. Monitoimialukset on suunniteltu toimimaan äärioloissa Sahalinin alueen öljy - ja kaasukentillä. Alukset kykenevät toimimaan itsenäisesti 1,7 metrin paksuisessa jäässä. Päätehtävänä on huolehtia öljy-yhtiö Exxonin tuotantolautan huolto- ja miehistökuljetuksista sekä suojella lauttaa jäämassojen aiheuttamilta vaurioilta. Laivat on varustettu öljyn ja palontorjunnassa sekä pelastustoiminnassa tarvittavin laittein…

STX Finland on osa korealaista STX konsernia”,

- eli ymmärsin, että STX Finland:n  puoliksi omistajaksi tuli venäläinen USC ja tuossa lopussa kerrotaan, että STX Finland on osa korealaista STX konsernia. Kuinka paljon tässä järjestyksessä jää omistusta ja oikeuksia itse STX Finlandille? Joka tapauksessa tuntuu olevan erittäin tärkeä tilaus Helsingin telakalle.

Sahalin sijaitsee Venäjän Kauko-Idässä. Wikipedia kertoo: Sahalin on saari Tyynessä valtameressä, Itä-Siperiassa. Saari kuuluu kokonaisuudessa Venäjälle ja muodostaa yhdessä Kurilien kanssa Sahalinin alueen eli oblastin.  1900-luvun alussa  saarella oli 32 000 venäläistä, joista 22 150 rangaistusvankeja ja muutamia tuhansia alkuperäisasukkaita. Saaren väestö on nykyään  673 100, joista 83 % venäläisiä.

 

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Harri Rautiainen

Viola, et sitten ymmärtänyt?

"STX Finlandin ja USC:n puoliksi omistaman uuden yhteisyrityksen nimi on Arctech Helsinki Shipyard."

Eli korealainen STX-konserni myi puolet omistamastaan STX Finlandista venäläisille. Samalla yrityksen (ent. STX Finland) nimeksi vaihdettiin 'Arctech Helsinki Shipyard'.

Paljon on (jopa kansanedustajia myöten) iloittu, että Venäjältä tuli pääomasijoitus Suomeen. Ei tullut; ruplat menivät Koreaan.

Yrityskauppaterveisin,

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Harri Rautiainen,

- Uuden nimen kyllä ymmärsin, mutten sitä että korealaiset myivät venäläisille puolet STX:stä. Eli "ruplat menivät" Koreaan. Kuitenkin Venäjä teki tilauksen sen takia, että sai ne puolet STX:stä, ei muuten ehkä olisi tullut tilaustakaan?

Harri Rautiainen

"Kuitenkin Venäjä teki tilauksen sen takia, että sai ne puolet STX:stä, ei muuten ehkä olisi tullut tilaustakaan?"

Ilmeisesti Venäjä nyt osaomistajana tinkii laivojen hintaa alas, joten Arctech Helsinki Shipyardille jää vähemmän (jos mitään) katetta. Näin Suomessa maksettava yhteisövero minimoidaan. Tuohan se tilaus työpaikkoja, joka se on sentään hyvä asia.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Telakan koko omistus on ulkomailla, jonne sijoituksen voitot menevät. Me saamme kuitenkin jonkun aikaa työpaikkoja. Korealaiset ja venäläiset omistajat siirtävät suomalaisten kehittämän jäänsärkijäteknologian täältä pois ja lopettavat sitten tuotannon. Toivottavasti tuotanto kuitenkin jatkuu muutaman vuoden. Normaaliin tyyliin suomalaiset veronmaksajat maksavat erittäin suuria tukijaisia telakalle.

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Juuri niin.
Tämän kautta korealaiset saavat täysimääräisesti suomalaista tietämystä jään murtamisesta ja arktisista aluksista ylipäätään, ja sen jälkeen niiden rakennus jatkuu korealaisilla telakoilla.
Helsingin telakan lopettamista haluaa muutenkin moni taho, sijaitseehan se arvokkaalla tonttimaalla.

Vieras (nimimerkki)

Tarkoittaneeko sitä, että Helsingin telakan lopettamista toivovat ja ajavat ruotsalaiset rakennusliikkeet Skanska ja NCC, jotta ne pääsisivät rahastamaan suomalaisia rakentamalla Helsingin arvokkaita rantatontteja.

Suomalaisille ja virolaisille rakentajille muutaman vuoden työmaa ja rahat ruotsalaisille. Suomi on ulkoistamassa orjatyövoimansa. Ehkä muutama uusi ydinvoimala vielä ja sitten Suomen vienti tapahtuu merikaapeleita pitkin. Jätkät rahdataan Siperian rataa pitkin Koreaan laivanrakennushommiin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Hannu Mikael> "Tämän kautta korealaiset saavat täysimääräisesti suomalaista tietämystä jään murtamisesta ja arktisista aluksista ylipäätään, ja sen jälkeen niiden rakennus jatkuu korealaisilla
telakoilla..",

- Tieto on kullan arvoista!Ja liukuuko se nyt suomalaisten käsistä noin vaan pois?

Vieras (nimimerkki)

ööö... No eikö ylipäätään suurin osa esimerkiksi pörssiyhtiöiden omistuksesta ole ulkomailla?

Tässähän on kyse työpaikoista. Olisiko siis parempi vaihtoehto pistää laivanrakentajat kortistoon varjelemaan osaamistaan?

Minusta tässä uutisessa tärkeintä on havainto siitä, että Venäjällä on valmiutta investointeihin Suomessa. ja ehkä vielä oleellisempana se että juuri tälläiset investoinnit avaavat mahdollisuuksia isoihin tilauksiin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

08:20 Vieras (nimimerkki)> "...juuri tälläiset investoinnit avaavat mahdollisuuksia isoihin tilauksiin.",

- niinhän lehtikirjoituksessakin sanotaan, että "..Venäjän liikenneministeriön mukaan pohjoisille merialuieille tarvitaan ainakin yhdeksän uutta jäänmurtajaa.."

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Erland Salo> " Korealaiset ja venäläiset omistajat siirtävät suomalaisten kehittämän jäänsärkijäteknologian täältä pois ja lopettavat sitten tuotanno",

- tuntuu ikävältä. Tämänkin mahdolisuuden tekee raha? Siis Suomi on myynyt korealaisille, jotka sitten venäläisille..ja Suomi ei pysty mitään tekemään, vaikka Venäjä halutessaan myisi kiinalaisille..mutta varmaan ei te sitä kun pääsi omistamaan osan osaamista.
Kun laiva tulee luovutettu, niin "kenen" se sitten on? Suomi/venäläisen lipun allako? Entä miehistö?
Näin kysymyksiä esittää "ei ammattilainen"...

markku L (nimimerkki)

Kun laiva tulee luovutettu, niin "kenen" se sitten on? Suomi/venäläisen lipun allako? Entä miehistö?
Näin kysymyksiä esittää "ei ammattilainen"...

Vastaus eiköhän laiva ole ostiajan omaisuutta, jolle se luovutetaan, voi olla takuuna rahoittajalle. Kulkee sen lipun alla minne varustamo rekisteröi laivan, maita rittää, miehistö on mistä on.
Melko hämmästyttävän "ei ammattilaista talousosaamista" kykenet esittämään, V.H., kuka omistaa ostamasi lihapaketin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

markku L (nimimerkki),

- aikoinaan olen luopunut "lihapakettien" ostamisesta ja en haluaisi, että muistutetaan lihasta! Ettehän tietenkään siitä olleet tietoinen.
Tietenkin Venäjän lipun alla ja venäläinen miehistö laivalle.., mutta ajattelin, että jospa "yhteisestä" telakasta olisi koottu myös "yhteinen" miehistö..
Ei olisi ollut pakko kommenttoida jos olitte niin hämmästyneet...Kiitos kuitenkin, että olitte vaivautuneet.
Oikein hyvää Uutta vuotta!

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Aivan hitusen pikkiriikkisen historiaa ja taloushistoriaa sekä kansantaloutta että ihmisen ahneudesta lukeneena ennustan, että Helsingin telakka lopetetaan alle seitsemän vuoden. Siihen mennessä on kaikki suomalainen teknologinen tietämys arktisista alueista siirretty Etelä-Koreaan ja Venäjälle.

Näin on käynyt ennen koko maailman sivun ja näin käy nytkin.

Ainoastaan telakan suomalainen omistus olisi voinut estää tämän väistämättömän tapahtuman. Telakan kohtalo päätettiin silloin, kun se myytiin ulkomaille. Siis omistajat ratkaisivat ja ratkaisevat.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

04:51 Erland Salo > " Ainoastaan telakan suomalainen omistus olisi voinut estää tämän väistämättömän tapahtuman.",

- varmaan sekän ei ole enää mahdollista, kun globalisaatio painaa päälle!

Hyvää Uutta Vuotta!

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Suomalaisen telakkateollisuuden kohtalon, ja sen siirtymisen lähes kokonaisuudessaan ulkomaiseen omistukseen päätti yksinvaltiaan diktaattorin ottein kansliapäällikö Bror Arne Napoleon Wahlroos, Björn Wahlroosin isä.
Hän lopetti suomalaiselta Wärtsilältä valtion tuet, ja sen jälkeen suomalaiset telakat otti kuka halusi.
Mitä valtio tekee nyt ulkomaisille telakoille? Tukee niitä.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Hannu Mikael > "..sen siirtymisen lähes kokonaisuudessaan ulkomaiseen omistukseen päätti yksinvaltiaan diktaattorin ottein kansliapäällikö Bror Arne Napoleon Wahlroos, Björn Wahlroosin isä.",

- ikävältä tuntuu suomalaisen telakkateolisuuden tulevaisuutta ajatelleen. Loppuivatko valtiolta rahat täälle tärkeälle tuelle?

Löytyihän Kreikalle ja muillekin EU-maille löytyy tukea, mutta omat telakat ja osaamisen myydään ulkomaille? Puuttuiko isänmaallisuus?

Nyt se on tullut jo Uusi 2011 vuosi!
Toivotan paljon Onnea!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset