Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

ETNO:n kannanotto hallituksen ohjelmaan vuosille 2011-2015

Sisäasiainministeriön tiedotepalvelu 16.12.2010

Etnisten suhteiden neuvottelukunta esittää, että seuraava hallitus edistää maahanmuuttajien osallisuutta suuntaamalla aiempaa enemmän resursseja etnisten vähemmistöjen järjestötoiminnan ja uskonnollisten yhteisöjen tukemiseen. Myös asenneilmapiirin kovenemiseen on selkeästi tartuttava.

Sisäministeriön yhteydessä toimiva Etnisten suhteiden neuvottelukunta (ETNO) painottaa, että eri väestöryhmien ja uskontokuntien välisen vuorovaikutuksen edistäminen tulisi määrätietoisesti huomioida osana kaikkea hallituksen toteuttamaa politiikkaa vuosina 2011-2015. ETNO esittää, että hallituksen tulee toimia aktiivisesti rasismia, muukalaisvihamielisyyttä ja syrjintää vastaan. Näin tuetaan myös suomalaisen yhteiskunnan vakautta.

ETNO korostaa kannanotossaan, että kotouttamisen edistämiseen, kuten kielikoulutukseen, tulee varata riittävät määrärahat. Mahdollisuus suomen ja ruotsin kielen opiskeluun sekä tietopalveluihin tulee ulottaa koskemaan kaikkia maahanmuuttajaryhmiä. Maahanmuuttajien työllistymistä tulisi tukea ja purkaa maahanmuuttajataustaisten nuorten jatkokoulutukseen pääsemisen esteitä.

Etnisten vähemmistöjen järjestötoiminnan tukeminen nähdään tärkeänä, sillä järjestöillä on tärkeä rooli kotoutustyössä ja yhteistyössä viranomaisten kanssa. Maahanmuuttajien osallistumista tulisi tukea jakamalla tietoa osallistumismahdollisuuksista, järjestämällä koulutusta järjestötoiminnasta ja suuntaamalla määrärahoja hankkeisiin, joilla edistetään kaksisuuntaista kotoutumista, esimerkiksi arjen tasolla kantaväestön ja eri väestöryhmien yhteisessä toiminnassa ja kohtaamisissa.

Etnisten suhteiden neuvottelukunta on valtioneuvoston asettama laajapohjainen asiantuntijaelin. Neuvottelukunnan tarkoituksena on mm. kehittää vuorovaikutusta viranomaisten, työmarkkina- ja kansalaisjärjestöjen, puolueiden sekä maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen välillä. Lisäksi ETNO avustaa ministeriöitä maahanmuuttopolitiikan asiantuntijana etnisesti yhdenvertaisen ja monimuotoisen yhteiskunnan kehittämisessä.

Lisätietoja: kansliapäällikkö, Ritva Viljanen, 071 878 0171, koulutusalajohtaja Atanas Aleksovski, 050 3727 935, ETNOn pääsihteeri, ylitarkastaja Sari Haavisto, 071 878 8637, www.intermin.fi/etno

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

"Etnisten suhteiden neuvottelukunta esittää, että seuraava hallitus edistää maahanmuuttajien osallisuutta suuntaamalla aiempaa enemmän resursseja etnisten vähemmistöjen järjestötoiminnan ja uskonnollisten yhteisöjen tukemiseen.",

- milloim tulee sitten julki kuinka paljon ja mistä saa "enemmän resursseja" tuohon mainittuun toimintaan? Tietenkin seuravalta hallitukselta! Mutta miten lienee tähän asti ollut resursseja ja miten niitä on käytetty? Lieneekö kaikki menneet oikeaan paikkaan? Kuka sitä valvoo?

Vanhat Tavat (nimimerkki)

Ja mitkä ovatkaan kustannukset tälle touhulle? Kun ei ole ollut rahaa lapsiperheiden syrjäytymisen estämiseen, ei reumasairaalaan, ei perus- terveydenhuollon kunnossa pitämiseen...
>Lisää vaan tulijoita kustannuksista välittämättä, mamu-bisnes kun on niin hyvin kannattavaa, ettei tämän kustannuksia edes tiedetä!

Vieras (nimimerkki)

Maahanmuuttajien ja heidän poliittisten sidosryhmiensä valtion- ja kuntien tukiin menee jo nyt miljoonia euroja vuosittain. Esim. somaleilla on ainakin 42 erilaista yhdistystä rahankeruuta varten, ja näille yhdistyksille annetut rahat eivät ole ihan pikkurahoja. Kaikki tuollainen tuki tulisi lopettaa välittömästi. Säästyisi siinäkin niitä verorahoja muutama miljoona.

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

Ovathan kaikki suomalaiset saaneet laadukasta opetusta vähintään 9 vuotta. Monet vielä yli kymmenenkin vuoden lisää siihen. Kyllä nyt ainakin kielikursseja pitäisi järjestää. Tasoryhmille ja usein myös samankielisille yhdessä. Joku kansalaisopiston kerta viikossa seitsemän kk:n ajan vuodessa on olematonta.

Järjestöjen saama tuki on enimmäkseen kunnan maksamaa. Usein se rajoittuu esimerkiksi liikuntapaikkojen käyttöoikeuteen tai kohtuulliseen vuokraan sellaisten käytöstä. Jotkut yhdistykset, joilla on erityistarpeita ja joiden toiminnan katsotaan olevan hyvin hyödyllistä saavat usein muutakin avustusta. Nuorten, liikuntarajoitteisten ja esimerkiksi vertaisaputoiminta katsotaan usein sellaiseksi. Uskoisin myös maahanmuuttajien sosiaaliseen toimintaan löytyvän avustuksia. Kannattaa kysyä kunnan toimistosta, jos on mukana jossain sellaisessa.

ETNO:n esityksessä on aiheellisesti vaatimus maahanmuuttajien sosiaalisen toiminnan tukemisesta. Toivottavasti se huomioidaan.

Ikävä kyllä, jos perussuomalaiset ovat tulevassa hallituksessa, on koko ETNO:n työ mennyt hukkaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset