Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Kaakkois-Suomen rekkareitit riskialtteimpia

 

YLE/alueet Kymenlaakso, julkaistu eilen klo 05:46

" Rekkakolari vaati viimeviikolla kahden ihmisen hengen (kuva. Yle/Raine Martikainen).

 Kaakkois- Suomen ajotiet eivät ole riittävän turvallisia alueen runsaalle rekkaliikenteelle. Kaakkois-Suomessa kulkee runsaasti raskasta liikennettä yksiajorataisilla teillä, jotka mahdollistavat suistumisen vastaantulijan kaistalle. ELY-keskuksen selvityksen mukaan riski joutua henkilövahinkoon johtaneeseen onnettomuuteen raskaan ajoneuvon kanssa on Kaakkois-Suomessa jopa puolet suurempi kuin maassa keskimäärin. Onnettomuksia sattui Kaakkois-Somessa vuosina 2005-2009, noin 20 vuodessa, mikä on ajokilometreihin suhteutettuna eniten koko maassa. 

- Se johtuu siitä, että meillä on paljon yksiajorataisia valtateitä, jossa on paljon liikennettä. Ajoneuvojen kohtaaminen on silloin mahdollista. Muualla maassa on samoja määriä raskasta liikennettä  kuin Kaakkois-Suomessa, mutta ne ajavat kaksiajorataisilla teillä. Täällä se sama liikenne kulkee kapeilla yksiajorataisilla teillä, kertoo Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen  liikenneturvallisuusvastaava Jussi Pitkälahti. 

Vaikka alueelle rakentuu tiestoä valtion kehittämishankkeella, jää Kaakkois-Suomeen runsaasti yksirataisia teitä… 

-Tieympäristössä on kehittämisen varaa. Me tarvitsemme  keskikaideteitä, se estää nokkakolarit  eli kohtaamisonnettomuudet, sanoo liikenneturvallisuusvastaava Markko Kelkka Uuudenmaan ELY-keskukselta

Keskikaiteet voisivat siis Kaakkois-Suomessa estää onnettomuksia. Liikenne- ja viestintäministeriö kuitenkin pohtii parhaillaan uutta turvallisuussuunnitelmaa vuosille 2011-2014. Sen yhtenä painopisteenä on juuri kohtaamis- ja suistumisonnettomuudet.

-En osaa suoraan luvata, mutta voin kuvitella, että osana pääteiden kuolemantorjuntapakettia voisi ola jonkinlainen keskikaideohjelma, valottaa liikenne –ja viestintäministeriön yli-insinööri Marcus Merin.Merin oli yksi tiistain puhujista valtakunnallisissa liikenne turvallisuuspäivillä Kotkassä."

 

- Siis, ei täällä Kaakkois-Suomessa näköjään olekaan sitten sen enempää raskasta liikennettä kuin muualla Suomessa, se tuntuu vain siltä, koska liikenne ahtautuu yksiajorataisille teille! Eikös tämä alue olisi erittäin tärkeä "pistää kuntoon", koska lehdistöstäkin voi lukea kuinka kovaa vauhtia kasvaa transito- ja tavaralikenne Suomesta  Venäjälle.

Esim.,transitoravaran määrä kasvoi heinä-syyskuussa reilun kolmannekseen vuodenaikaiseen verrattuna. Tavaramäärää kasvattivat koneiden ja laitteiden sekä henkilöautojen kuljeukset.Heinä-syyskuussa Venäjälle vietiin Kaakon raja-asemien kautta lähes 56 000 autoa eli yli kaksinkertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna.Muukin tavara liikkui hyvin.Kuitenkin huippuvuoden 2008 verrattuna transitokuljetusten määrä oli vain puolet vuoden kolmannella neljanneksella.. 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Tapani Rouhiainen > "Venäläisten ajotavat ovat huonompia kuin omamme, Venäjällä liikennekuoleisuus on kertaluokkaa pahempi.",

- kyllä venäläiset kuljettajat hurjastelevat maanteillä ainakin olen nähnyt sen Venäjän puolella, ehkä tavat alkavat siirtyä tänne Suomen puolelle, mutta liikennevalvonta Suomessa on varmaankin parempi, joten autoilijat ovat ehkä Suomen puolella maltillisimpia.

T.Rn. > "Niin kauan kun tietulleja ei ole, ei ole syytä sijoittaa maanteiden parantamiseen rajoilla",

- antaisitko teiden rappeutua jospa tietulleja ei tulee vaikkapa esim., 50 vuoden sisällä? Eihän tietulleja ole ainakaan vielä kukaan asettamasa? Vai onko?

Vieras (nimimerkki)

Läheltä asiaa seuranneena voin todeta että venäläisten rekkakuskien ajotapa on kyllä parantunut vuosien myötä, pahimmat örvellykset on vähentyneet. Nykyisen seiskatien reunalevennys ja valaisu on ollut kyllä melkoinen helpotus, sekä poliisin toiminta liikenteen puuroutumisen estämiseksi. Alunperin pitkien jonojen tullessa ei osattu toimia, vaan jonot tukkivat liikennettä kapeissa paikoissa, mm. Haminan läpiajossa. Nyt on asiat huomattavasti paremmalla tolalla, toki liikennemääräkin on pienentynyt, mutta en usko että entiset ongelmat palaisivat enää samanlaisina vaikka liikenne kasvaisi paljonkin. Uuden tien rakentaminen Hamina-Vaalimaa-välille on kyllä tarpeen. Imatra-Lappeenranta-välihän on jo pian valmis.

Rekkaliikenteeltä voidaan kerätä rahaa ilman tietulliakin mm. korottamalla matkalupien hintaa, tämä tosin lienee sidottu sopimukseen Venäjän kanssa. Kyllä transitoliikenteestä jää Suomeen rahaa, satama- ja huolintakuluina, ilman Venäjän liikennettä olisi satamissa ikävän hiljaista.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Vieras 08:56 > "Kyllä transitoliikenteestä jää Suomeen rahaa, satama- ja huolintakuluina, ilman Venäjän liikennettä olisi satamissa ikävän hiljaista.",

-just tuo transitoliikenne tuntuu "vaivaavan" ihmisiä enemmän, mutta kyllähän siitä rahaakin jää, niin kuin kirjoitatte ja jos kuvitella,että koko läpiajoliikkenne pysäytettäsiin, niin mitä jäisi jäljelle : maassa outo hiljaisuus!Suomen oma tavaraliikenne Venäjälle tuskin täyttäisi maantiet tukkoon, vai täyttäisiko? Eikös transitoliikenne vallitsee manteitä.? Samasta lähteestä tieto: Suomen kautta Venäjälle kuljetettujen tavaroiden arvioitu arvo nousi kolmanneksella ja päätyi heinä-syyskuussa 4,4 miljardin euroon. Kuinka paljon tästä summasta lienee tullut satama- ja huolintakuluja?

Vieras (nimimerkki)

Vaikea sanoa tuohon koska kulut eivät sinänsä riipu tavaran arvosta. Mutta halvimmillaan tavara kulkee kun kontti nostetaan satamassa venäläiselle rekkalavetille. Veikkaan siinä olevan Suomessa syntyviä kuluja vähimmillään parin sadan euron edestä. Ja jos kontit puretaan välivarastoon ja lastataan isoon rekkaan tavaraeriä useammista konteista, voi rekkaa kohti satama-, varastointi-, käsittely- ja dokumentointikuluja olla jo 500-2000 euroa. Transitoon liittyvä toiminta elättää melkoisen määrän ihmisiä.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Vieras 9:41 > "Transitoon liittyvä toiminta elättää melkoisen määrän ihmisiä.",
- Varmaankin ja sehän on hienoa ja hyödyttää yhteiskuntaa, ei ainakaan porukka ole työttömänä!

Antti-Pekka Mustonen

Transiittoliikenteestä hyötyvät ja siitä kärsivät ihmiset eivät kohtaa toisiaan kuin ehkä Kehä III:lla Vuosaaren liittymässä.

Suomella olisi keinot laittaa rekkaralli puikkareihin, mutta koska kyse on Venäjästä, ei poliittista tahtoa (lue: uskallusta) löydy.

Lisäksi nämä anneholmlundit ja anuvehviläiset ovat ns. kiintiöministereitä. Täysin m-tomia.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Antti-Pekka Mustonen > "Suomella olisi keinot laittaa rekkaralli puikkareihin, mutta koska kyse on Venäjästä, ei poliittista tahtoa (lue: uskallusta) löydy.",

- kuulemma, Venäjä rakentaa satamia vai lieneekö jo rakentanut jotain, että voisi ottaa vastaan omissa satamissa laivalasteja,...ehkä ajan kuluessa niin tapahtuukin?
Mielestäni yhtäkkiä "laittaa rekkaralli puikkareihin" olisi huono keino..pitäisi etsiä rauhanomaisia kompromissi-ratkaisuja..

Tomac (nimimerkki)

Onkos sitä tullut nähtyä noita "pitkärekkarisia" muuallakin kuin televisiossa?

"Venäläisten ajotavat ovat huonompia kuin omamme, Venäjällä liikennekuoleisuus on kertaluokkaa pahempi."

-> Pitää paikkansa Venäjällä. Mutta 6-tiellä koheltaja ja kaahaja on kyllä pääsääntöisesti suomalaisissa kilvissä.

"Venäläiset rekkakuskit näyttävät tuovan oman maansa hengenvaarallisen ajotavan mukanaan. Ajetaan pitkissä letkoissa ilman turvavälejä. Ajetaan väsyneinä. Ei välitetä pikkuautoista, koska kuvitellaan olevanva maanteiden kuningas".

-> tämä on täyttä höpöä. Tai saattoi pitää paikkansa 10 vuotta sitten. Itseasiasiassa olisi toivottavaa että venäläiset rekkakuskit toisivat hieman "ajotapaansa" suomalaisille kollegoilleen. Parhaiten tämän ahaa elämyksen saa ajamalla Viipurista Pietariin. Käytännössä joka ainoa rekka väistää ja antaa tilaa henkilöautojen ohittaa. En muista nähneeni moista kertaakaan Suomessa.

Nimimerkillä: "pari viikkoa sitten apumiehenä tilanteessa jossa Supisuomalainen rekka oli rysäyttänyt kääntymässä olleen "pitkärekkarisen" perään jarruttamatta...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Tomac > " Parhaiten tämän ahaa elämyksen saa ajamalla Viipurista Pietariin. Käytännössä joka ainoa rekka väistää ja antaa tilaa henkilöautojen ohittaa. En muista nähneeni moista kertaakaan Suomessa.",

- tämä kyllä pitää paikkaansa, muutama viikko sitten istuin henkilöauton kyydissä matkalla Pietariin, ja monesti ihmettelin, että voiko olla totta, että " tuokin rekka" antaa tietä?, niin se oli, se antoi tilaa ohittaa!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset