Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Miksi Jeesus Joutui Ristiinnaulituksi

  • Miksi Jeesus Joutui Ristiinnaulituksi

Jeesuksen Parantava Voima

Olin hiljattain tulkkaamassa saarnaajaa seurakunnassa. Hän kertoi Jeesuksen parantavasta voimasta! Esimerkkinä oli teksti Markuksen evankeliumista 1:40-42.

Raamatussa on paljon muitakin sellaisia kohtia, joissa kerrotaan kuinka Jeesus parantaa vaivaisia, antoi näön sokealle ja herättää jopa kuolleista.

Jeesus On Hyvä!

Jeesuksen Kristuksen nimi on tuonut aina sellaisen mielikuvan, että Hän on Hyvä! Raamatussa löytyy todistuksia Hänen parantavan voiman lisäksi paljon muutakin Hänen hyvyydestään ihmisiä kohtaan!

Olen pienestä pitäen kuullut hengellisiä virsiä, joissa kerrotaan Jeesuksen hyvyydestä. Eräs niistä on Jeesus Sä ainoa, heikkojen auttaja, anteeksi antaja uupumaton.


Virsi 318
Jeesus, Sä ainoa heikkojen auttaja
Soile Isokoski ja Marita Viitasalo

Lempivirsi ja toivoa antava virsi ainakin meidän suvun ja oinaalalaisten naapureitten keskuudessa, kun yhdessä vaelsimme karkotettuina paikasta toiseen. Silloin minäkin opin tämän virren. Olen kerran tehnyt äidilleni pienen taulun, jossa on Jeesuksen kuva ja virren sanat.

Miksi Jeesus Tuomittiin Kuolemaan?

Niin, miksi Jeesus tuomittiin kuolemaan ja niin julmalla tavalla? Naulitsemaan elävänä ristiin? Mitä hän teki niin pahaa? Olen tätä silloin tällöin miettinyt; koska en ole perehtynyt niin raamattuun, että ymmärtäisin sen.

Pahoista teoista ihmistä voi tuomita ja rangaista! Nykysanoin Lain ja pykälän mukaan, mutta miten Jeesukselle Kristukselle kävi?

Nyt kun Jeesuksen syntymäpäivää lähestyy, niin lähdin etsimään vastausta kysymykseeni.

Olin kovin yllättynyt, koska se toiminta joka silloisessa "yhteiskunnassa" vallitsi kansan ja virkakoneiston (keisareiden ja fariseusten) välillä muistuttaa kovasti nykypäivän menetelmiä. Katsotaanpa kohta kohdalta:

1. Syyttäjät

Syyttäjinä olivat maan hallitus ja virkamiehet sillä heidän valtansa oli koetuksella kansan silmissä.

2. Kuulustelut

Paikallisen tavan mukaan syyttäjän mielipide yritettiin saada ulos Jeesuksen suusta keinoja kaihtamatta.

3. Syytekohdat

  1. kapinan lietsominen
  2. veropetos
  3. yllyttäminen veropetokseen
  4. halventaa keisarin arvovaltaa
  • Luuk. 23:2
    Ja he alkoivat syyttää häntä sanoen: "Tämän me olemme havainneet villitsevän kansaamme, kieltävän antamasta veroja keisarille ja sanovan itseään Kristukseksi, kuninkaaksi."

4. Oikeudenkäynti

Tuomariksi pyydettiin hallintoalueen maaherraa Pilatusta. Hän katsoi, että ei ole toimivaltainen asiassa.

Toimivaltainen tuomari innostui Jeesuksen tapaamisesta, koska hän halusi Jeesuksen viihdyttävän häntä jollakin taikatempulla tai ihmeteolla. Häpäistyään tarpeeksi Jeesusta Herodes lähetti hänet takaisin Pilatuksen tuomittavaksi.

Yhteinen vihamies, Jeesus, teki keskenään riitautuneista hallintopäälliköistä ylimmät ystävät.

5. Tuomio

Pilatus vapautti Jeesuksen, mutta kuitenkin ensin rankaisi syytöntä miestä kurituksella.

Kansa vaati kuitenkin virkamiesten ja median kiihottamana Jeesuksen päätä vadille. Nyt oli jo Pilatuksen oma asema vaakalaudalla. Niinpä hän muutti päätöksensä, tuomitsi Jeesuksen ja säilytti asemansa.

6. Toimeenpano

Ristiinnaulittiin Pääkallonpaikalla.

Tie Golgatalle

Lopussa ihmiset halveksivat ja pilkkasivat Häntä.

      Hyljeksitty hän oli,
      ihmisten torjuma,
      kipujen mies,
      sairauden tuttava,
      josta kaikki käänsivät katseensa pois.

      Halveksittu hän oli,
      me emme häntä minään pitäneet...

Minulle tuttu on myös hengellinen laulu Käy yrttitarhasta polku! Isoisä soitti sitä kanteleella.


Virsi 77
Käy yrttitarhasta polku

Todella julmaa ja barbaarimaista kun vääryys voitti täällä maan päällä ja vieläpä Jeesuksen kohdalla!!! Eli voi sanoa nykypäivän termin mukaan, että Jeesus Kristus oli oikeusmurhan uhri!

Sitä epäoikeudenmukaisuutta sattuu nykypäivänäkin vaikka kuin paljon! Niin pienemmällä tasolla kuin kaikkein korkeammalla tasolla, eli oikeuslaitoksissa. Ei vain Suomessa vaan kaikkialla maailmassa.

Maailma muuttuu, mutta ei mitään eikä mikään ole muuttunut ihmisessä niiltä ajoilta kuin elämä on luotu tai syntynyt planeetallamme. Näin se on ja tulee näköjään olemaan aina ja ikuisesti! Emme parempaan suuntaan ole päässeet raamatun ajoista! Vai olenko väärässä?

Hyvää odotteluaikaa
Jeesuksen Kristuksen Syntymäpäiväjuhliin!
– Ja Valkoiseen Jouluun –

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho
Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kiitos linkistä. Kävin sivulla, mutta en ole niin syvällisesti perehtynyt kaikkeen, että pystyisin ns. "asiantuntijana" keskustelemaan.
Näin Joulun lähestyessä, tätä blogia varten, tein vain pienen tutkimusretken Raamattuun.

Kiitos kommentista ja mukavaa adventtiaikaa!

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Hyvä kirjoitus sinulta Viola, täytyy keskittyä kirjoituksesi ajan kanssa myöhemmin

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Minulta tämä kirjoitus vaati tosi keskittymistä, mutta en tehnyt sitä pakosta. Oli mielenkiintoista hieman syventyä tähän aiheeseen.

Kiitos kommentista ja kehumisesta! Mukavaa päivänjatkoa!

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Keisarin vallan uhmaamista kansankiihotuksella.

Koska Jeesus tuomittiin roomalaisessa oikeudessa, voidaan oletaa että näin myös kävi.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Niin se on, ettei yksikään keisari tai vallanhallitsija tykkää jos hänen valtaa uhmataan..!
Kiitos kommentista!

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Pilatus sanoi: Oletko sinä juutalaisten kuningas? (Johannes 18:33)

Jeesus vastasi: Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta;
jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin."

- Jos olisi kuunneltu hänen vastauksensa.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Jeesus oli hyvän tekijä kansalle mutta tuomittiin, näin tehdään myös tämän päivän politiikassa sekä polittisessa historiassa.
Esko Ahon hallitus pelasti Suomen 1991-95 joutumisen selvitystilaan mutta tuomittiin hyvänteosta nyt Juha Sipilän hallitus nostaa Suomen talouden nousuun mutta tuomitaan hyvänteosta.
Sellaisia me olemme kiittämättömiä sieluja elämän alhossa.
Kiitos Violalle hyvästä blogista.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

1. Syyttäjät
"Syyttäjinä olivat maan hallitus ja virkamiehet sillä heidän valtansa oli koetuksella kansan silmissä."

Tuohon aikaan ei ollut omaa hallitusta eikä sanottavasti omaa virkamieskuntaakaan Rooman provinssissa Juudeassa. Maaherrana oli Pontius Pilatus. Yleisestä järjestyksestä vastasi roomalainen sotaväki.
Syyttäjänä oli juutalaisten ikioma papisto sekä heidän kirjanoppineensa ja yltiöpäiset fariseuksensa.

2. Kuulustelut
"Paikallisen tavan mukaan syyttäjän mielipide yritettiin saada ulos Jeesuksen suusta keinoja kaihtamatta."

Nimenomaan. Keinoja kaihtamatta; väärillä syytöksillä, väärillä todistajilla ja ruoskinnalla ym. kidutuksella.

3. Syytekohdat: "kapinan lietsominen, veropetos, yllyttäminen veropetokseen, halventaa keisarin arvovaltaa."

Kaikki syytekohdat olivat vääriä. Todellinen syy Jeesuksen tuomitsemiseen ja tappamiseen oli se, että Hän paljasti juutalaisten papiston ja ylimystön muotojumalisuuden, heidän murhanhimonsa ja pahuutensa. Kaiken huippu oli luonnollisesti se, että Jeesus ei kieltänyt (siis myönsi de facto) olevansa Messias, juutalaisten tuleva Kuningas, Jumalan Poika.

4. Oikeudenkäynti
"Tuomariksi pyydettiin hallintoalueen maaherraa Pilatusta."

Matt.27:1-2 "Mutta aamun koittaessa kaikki ylipapit ja kansan vanhimmat pitivät neuvoa Jeesusta vastaan tappaaksensa hänet; ja he sitoivat hänet ja veivät pois ja antoivat hänet maaherran, Pilatuksen, käsiin."
Tosiasiassa juutalaisten ylipapit ja suuri neuvosto tuomitsivat Jeesuksen kuolemaan pikaisesti toimitetussa näytösoikeudenkäynnissä.
Juutalaisilla ei ollut miehitysvallan antamaa lupaa ristiinnaulitsemisen suorittamiseen. Sen tähden he tarvitsivat tuomion Pilatukselta ja täytäntöönpanon roomalaisilta sotamiehiltä.

5. Tuomio ja 6. Toimeenpano

Pilatus ei löytänyt mitään syytä Jeesuksen tuomitsemiseen ja olisi tosiaan halunnut päästää Hänet vapaaksi. Juutalaisten verenhimo kuitenkin voitti ja Pilatus pani teloituksen toimeksi juutalaisten riemuitessa. Rauhanruhtinas ja Jumalan Poika oli saatu lopullisesti pois päiviltä - niinkuin luultiin.
Mutta Jeesus nousi kolmantena päivänä kuolleista ja elää tänäkin päivänä. Hän tulee tuomitsemaan jokaisen meistä tekojemme mukaan. Juutalaiset ovat toiveittensa mukaisesti saaneet kollektiivista rangaistusta jo täällä ajassa.

Matt.27:25 Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle." Heidän karmea toiveensa/ennustuksensa on toteutunut - ja rutosti.
_ _ _ _ _ _ _ _ _

Jeesuksen syntyminen maailmaan, Hänen alennustilansa, kärsimyksensä ja kuolemansa viattomana uhrina meidän syntiemme tähden on Jumalan meille valmistama sovitus.
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Josephus Flavius muuten mainitsee joitain kivitys oikeudenkäyntejä Rooman alaisessa Juudeassa joten jonkinlainen tuomiovalta juutalaisilla neuvostoilla (joista merkittävin oli suuri neuvosto eli samhedrin) tai ainakaan Josephus ei sano että nämä kivitykset olisivat olleet "laittomia." Tästä olen tullut siihen johtopäätökseen, että väitteellä "juutalaisilla ei ollut lupaa tuomita ketään kuilemaan" ei ole tukea, sillä en ainakaan löytänyt siihen mistään muualta vahvistusta kuin tuo ainokainen Raamatunlause joka sekin voidaan ajatella minin tavoin. Toki ymmärrän ettei tälläisiä tieteen kanonisoimia "pyhiä lehmiä" kohtaan saisi olla lähdekriittinen. Mutta ilman kunnollista pohjaa, väite on flaski. Tämä johtaa toisaalta siihen kysymykseen, että miksi neuvosto ei sitten kivittäbyt Jeesusta jos sitä ei heiltä oltu kielletty.

Ja näin joulun alla näköjään aina vain palaan näihin asioihin. Kumma kyllä. Tänä jouluna lupasin itselleni pysyä näistä erossa (ollalseni vähän enemmän "normaali").

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Hei, Daniel, tervehdys pitkästä aikaa!

Tuntuu siltä että olet perehtynyt Raamattuun hyvin, jota en voi sanoa itsestäni. Kiitos kun tulit jakamaan asiasta tietoa!

Olet,siis,sitä mieltä, että näihin asioihin palaavat vain "epänormaalit"? No mitäs siinä? Kukapa voi määritellä mikä ja millainen ihminen se "normaali" on!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille, blogin suosittelijoille ja lukijoille, Fb-sivulla tykkääjille ja linkin jakajille!

Oikein hyvää loppuvuotta!

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Jo inhimillisenä historiallisena persoonanna Jeesus on mielenkiintoinen arvoituksellisuutensa tähden. Tämän minun tulkintani, mutta Jeesuksen toiminta ärsytti ja loukkasi uskonnollistavaltaa pitäviä juutalaisia. Juudean prefektinä toiminut Pontius Pilatus joutui pahaan välikäteen. Jeesus ei ollut tehnyt mitään josta tämä olisi Rooman lakien mukaan voitu tuomita kuolemaan. Jos taas Pilatus ei tätä tee, johtava papisto uhkasi yllyttää kansan kapinaan Roomalaisia vastaan. Papistolla oli nimittäin kansaan nähden uskonnollista auktoriteettia jota Jeesus toiminnallaan oli nakertanut. Tämän je olivat kokeneet suurena kunnianloukkauksena ja halusivat raivata Jeesuksen tietään kateudesta. Perinteinen tulkinta kuitenkin katsoo, että roomalaiset hallitusmiehet katsoivat Jeesuksen yllyttäneen kansaa mellakoimaan ja pidättivät tämä kapinoitsijana. Tämän tulkinnan mukaan juutalaisilla ei ole minkäänlaista osaa eikä arpaa Jeesuksen pidätykseen tai tuomioon vaan se on myöhempää antijudaistista lekendaa. Toisaalta itse koen, että tässä tulkinnassa jokin ei ole kohdallaan. Se vaikuttaa liian puolueelliselta sekä leipoo Pontius Pilatuksesta täysin verenhimoisen ja raakalismaisen tunteettoman hirviön. Vaikka voi siinäkin olla totuuden murusia. Emme kuitenkaan koskaan tule saamaan sitä oikeaa totuutta selville ellemme keksi aikakonetta ja matkusta itse sitä todistamaan. Sitä ennen voimme turvautua vain valistuneisiin arvauksiin. Näitä on jotenkin erittäin mukavaa pohtia, mitta keskustelu aiheesta vaikeaa kun ei kuulu kumpaakaan ääripäähän ja keskustelukumppaneita vähän. Monia tuntuu ärsyttävän jo se että mainitse nimen Jeesus vaikka puhuisit Brazilialaisesta jalkapallosta. Hyvät joulunajat sinullekkin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

[Emme kuitenkaan koskaan tule saamaan sitä oikeaa totuutta
selville ellemme keksi aikakonetta ja matkusta itse sitä todistamaan.],

- Se olisi hienoa matkustaa aikakoneella sinne menneisyyteen..!

Niin asioita on mukava pohtia, mutta niin kuin sanot, tähän aiheeseen keskustelukumppaneita vähän. Ehkä "Jeesus"- aihe ei paljon ketään kiinnosta? En tiedä. Tai sitten ei ole paljon Raamatun "asiantuntijoita" johon itsekin kuulun, että pystyisivät syvälliseen keskusteluun tai eivät kerta kaikkiaan halua keskustella. Mutta kiva kun sinä tulit.

Kiitos kommentista ja Hyvää Joulua ja paljon Onnea ja menestystä Uudelle Vuodelle-2019!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset