*

Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Ihmissalakuljetus Saimaan Kanavassa

  • Ihmissalakuljetus Saimaan Kanavassa
  • Ihmissalakuljetus Saimaan Kanavassa
  • Ihmissalakuljetus Saimaan Kanavassa

Poikkeuksellisen törkeä ihmissalakuljetus Saimaan kanavassa. Tapahtuneesta kertoi 8. kesäkuuta 2017 Etelä-Saimaa otsikolla: Yle: Rajavartiolaitos takavarikoi venäläisen huviveneen Lappeenrannan satamassa, useita ihmisiä poliisin kyytiin.

Saimaan Kanava Ihmissalakuljetuksen Reittinä

Lehtikirjoituksen mukaan Rajavartiolaitos tutkii Lappeenrannassa törkeää laittoman maahantulon järjestämistä, kertoo Yle. Epäilty salakuljetus tapahtui 6. päivä kesäkuuta. Lappeenrannan satamassa oli takavarikoitu venäläisessä rekisterissä oleva huvivene josta oli siirretty poliisin kyytiin useita ihmisiä. Suurin tapaus moneen vuoteen...

Sen jälkeen useaan otteeseen kirjoittivat Etelä-Saimaa ja muut lehdet, antaen asiasta julkisuuteen hieman enemmän tietoa.

14.6.2017
otsikolla "Suuri ihmissalakuljetus paljastui Saimaan kanavalla — 17 ihmistä pieniin tiloihin sullottuina

15.6.2017
Etelä-Saimaa: "Harvinainen salakuljetusreitti kirjoitti" Etelä-Saimaa 15.6.2017 jossa myös esillä salakuljetusveneen reitti:

  1. Salakuljetusvene ylittää Suomen ja Venäjän rajan. Suomalainen rajavartiosto tutkii veneen ja antaa sen jatkaa matkaa Saimaan kanava pitkin.

  2. Vene jatkaa Suomen puoleisten sulkuporttien läpi ja rantautuu Lappeenrannan Pappilanniemeen, jossa maahan pyrkijät poistuvat veneestä.

  3. Vene jatkaa Lappeenrannan huvivenesatamaan, jossa salakuljettajat otetaan kiinni.

Eikö Tutkita?

Näin kunnioittavasti siis salakuljetusvene otettiin vastaan Suomen puolella kun päästimme huviveneen salamatkustajien kanssa Lappeenrannan huvivenesatamaan asti!

Eihän vieraitten kanssa voi muuten menetelläkään. Ei voinut mennä rajanvartiosto tutkimaan tarkemmin huvivenettä, eihän?, koska se olisi loukannut huviveneen omistajaa vielä senkin takia, että huviveneen sisätilat ovat Venäjän aluetta!? Ja vieläpä olisi ollut nöyryyttävä mennä kurkistamaan penkkien ale tai nostelemaan mattoja, joitten alta sitten paljastuikin mukavat tilat salakuljetetulle...

Näin tavallista tallaajaa ihmetyttää, etteikö veneitä missään paikassa läpivalaista, niin kuin esimerkki rekkakuljetuksia? – Niin kuin arvelimme ihan alussa, että se ei ollut ensimmäinen kerta.

Nyt Sitten Paljastuikin Enemmän!

"Kanavan salakuljetus kytkeytyy suureen rikosvyyhtiin" kirjoitti Petteri Lindholm Uutisvuoksi 2.7.2017

Lehtikirjoituksen mukaan Rajavartiosto uskoo Saimaan kanavan salakuljetuksen olevan huolellisesti organisoitua ammattilaisten työtä.

  • Tutkintaa johtaa Suomenlahden merivartiosto. Lisäksi mukana on Kaakkois-Suomen rajavartiosto ja Kaakkois-Suomen poliisi. Rikosten ulkomailla tapahtunutta osaa tutkii Venäjän turvallisuuspalvelu FSB sekä Euroopan poliisivirasto Europol.

Tutkinnanjohtaja Juho Vanhatalo Suomenlahden merivartiostosta kertoo, että tapaukseen liittyy myös muita tekijöitä.

- Tämän tasoiset rikokset edellyttävät kontakteja, tarkkaa organisointia ja kalustoa. Osa mukana olevista on luultavasti ammattimaisia ihmissalakuljettajia, Vanhatalo tarkentaa...

Vene on käynyt Suomen puolella useita kertoja aiemmin.

Salakuljetetut

Salakuljetetut ovat kertoneet rikostutkijoille olevansa kotoisin Jemenistä. Kaikki ovat hakeneet Suomesta turvapaikkaa, ja heitä pidetään vastaanottokeskuksessa. Tutkijoiden käsityksen mukaan ryhmän jäsenet eivät olleet entuudestaan tuttuja toisilleen. Ainakin salakuljetetut ovat nyt turvassa! Arveluksi jää kuinka moni pääsi aiemmin täällä tavalla turvapaikkaa hakemaan Suomesta?

Näin siis Saimaan kirkkaassa ja rauhallisessa vesistössä muhii rikollisten myös rauhallinen, sanoisinko jopa: pinnan alainen, toiminta. Hyväuskoisilla tullimiehillä ja rajavartioston henkilökunnalla ei varmankaan aiemmin juolahtanut mielenkään, että loistohuviveneessä saattaa olla tällaista toimintaa, mutta raha tekee joskus paha jälkeä, jos sen orjaksi jää.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Saimaan kanavan läpi kulki noin tuhat rahtialusta ja niillä kuljetettiin viime vuonna yli miljoona tonnia tavaraa. Huviveneitä kulki suunnilleen saman verran.

Kyllä viranomaiset voivat tutkia maahan tulevan aluksen hyvinkin tarkasti jos tarvetta ilmenee, mutta määristä johtuen kaikkea ei voi tarkastaa eikä ole edes tarvetta. "Venäjän alue" ei seilaa aluksen mukana ja rakenteita voidaan purkaa niin paljon kuin tarvetta on.

Salakuljettajat ovat olleet aika taitavia kun Venäjän viranomaisetkaan eivät ole huomanneet salakuljetettavia henkilöitä ja he sentään tarkastavat aluksen useamman kerran - ensin vuokra-alueelle tullessa ja sitten varsinaisella valtioiden rajalla.

Venäjältä Suomeen laittomat tulijat havaitaan monesti vasta maahantulon jälkeen kun he ilmaantuvat "ihmisten ilmoille". Outo kulkija kylätiellä rajan läheisyydessä saa kyllä puhelimet soimaan.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Jos tuhan huvivenettä vuodessa, niin ei tietenkään ilman "tarvetta"ole edes rajavartioston resursseja siihen tarkistukseen.
Jos kaikki on sen " Oudon kulkijan kylätiellä...puhelimen soiton varassa"? niin on helppo reitti kuljettaa Saimaan kanavan kautta salaa niin ihmisiä kuin muutakin kiellettyä....!?

Kiitos kommentista!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ei se rajavalvonta pelkästään tuon varassa ole, mutta Suomen Rajavartiosto pystyy reagoimaan vasta sitten kun mahdollinen laiton tulija on Suomen alueella. Ei heitä ammuta.
Jos nyt sitten pääsee Suomen puolelle niin talojahan täällä vastaan tulee ja outo kulkija kiinnittää huomiota. Olen itse kotoisin aivan itärajan pinnasta.

Vaikein este laittomille Venäjältä tulijoille on Venäjän rajavyöhyke ja sen metsät.
Suomen puolella ongelma taas on se, että jotain pitäisi tehdä ja johonkin mennä.

Jos lähtisit kävelemään Venäjälle vaikka Laikon kohdalta niin ei sielläkään heti ketään vastaan tule. Sitten kun tulee niin todennäköisesti vastaantulija kiinnittää sinuun huomiota.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #4

Hyvä tietää etukäteen miten kävisi jos lähtisi esim. Venäjältä kävelemään rajan yli Suomeen tai päinvastoin? Silloin tällöin lehdistö kirjoittaa loikkareista.
Mutta parempi ja turvallisempi on ylittää raja passi ja viisumi voimassa ja ehdottomasti leimat kunnossa! Ettei kävisi niin ikävästi kuin erälle "Tornato" veneen matkustajalle ja veneen kapteenille, jotka ovat pidätetty Pietarissa.

http://www.fontanka.ru/2017/07/03/064/

Fontanka-lehti kertoo 3.7., että suomalainen matkustaja saapui Venäjälle lainvastaisesti, koska hänellä ei ollut passissa Suomen rajatarkastajien leimaa...Nyt hän ja "Tornator" veneen kapteeni, jossa hän matkusti muitten suomalaisten kanssa, ovat pidätetty Pietarissa ja he joutuvat syytteeseen laittoman maahantuloon.

https://topspb.tv/768x432/uploaded/news_covers/414...

Joten pitäkäämme huolta passiin vaadittavasta leimasta kun ylitämme rajan!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #7

Olin 80-luvulla Rajavartiostossa ja olihan niitä rajanylittäjiä, joita sitten itänaapuri palautti kuulustelujensa jälkeen takaisin. Yksikin ukko polkupyörällä pääsi Ilmeeseen asti kunnes kiinnitti paikallisten huomiota.

Legendaarisin tarina on kuitenkin 60-luvulta kun sorsastaja kännipäissään ajeli pikavenellään Joukiossa Neuvostoliiton puolelle. Neuvostoliiton rajavartijat eivät saaneet kuitenkaan moottorivenettään käyntiin, jolloin sorsastaja oli huudellut "Tarvistetteko apua", mutta sitten ajoi takaisin Suomen puolelle, josta rajamiehet hänet ottivat kiinni. Huonosti olisi metsästäjän käynyt jos neuvostoliiton rajavartijat olisivat saaneet hänet kiinni haulikko mukana.

Muitakin tarinoita on: Neuvostoliiton puolelta on tullut vuosien varrella loikkareita ja on ollut tuurista kiinni mihin taloon he sitten ovat menneet. Toisista taloista sai apua - mikä sinäänsä oli laitonta - ja toisista soitettiin viranomaisille, mikä tiesi palautusta Kekkosen aikaan.

Simpeleellä kuoli 50-luvulla opettaja epäselvissä olosuhteissa. Hän oli entinen suojeluskuntamies ja avusti loikkareita. Ilmeisesti hänen toimintansa oli liian kiusallista joillekin.
Oma isoisäni oli myös entinen suojeluskuntalainen ja häntäkin puna Valpo oli käynyt kuulustelemassa 40- ja 50-luvulla.

Hauskoja tarinoitakin on: Syväorossa toiminut kolhoosin johtaja kertoi käyneensä rajan pinnassa "vakoilemassa" miten suomalaiset viljelevät maitaan. Hän oli sitten samoilla metodeilla päässyt hyvään lopputulokseen.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #9

Nämä esimerkit ovat hauskoja kun loikkarit vain erehtyivät ja selvisivät säikähdyksellä...

Mutta loikkarit, jotka loikkaa toiseen valtioon poliittisista, aatteellisista tai muista syistä ovat jo toista luokkaa, joilla ovat vakavat tavoitteet. Heidän pitää ehdottomasti päästä rajan yli, koska erehtyminen voi tuoda pahan lopputuloksen.
Loikkaneita on ollut niin Suomesta Nl-ttoon kuin päinvastoin...Tänä päivänä loikataan puolueesta toiseen...Ihmismieli kaipaa aina parempaa...!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Tomi Vaalisto.

Miten rahtiliikenteessä? Onko se kannattavaa Saimaan kanavalla?

Vuonna 2015 Outi Salovaara HS julkaistu: 4.10.2015 :

– Saimaan kanavalla kulkeva tavaramäärä hyytyy tänä vuonna yli 30 vuoden takaiselle tasolle, noin 1,3 miljoonaan tonniin. Näin vähän liikennettä oli viimeksi 1980-luvun alussa lukuun ottamatta lamavuotta 2009. Kanava vaatii kehittyäkseen uusia ideoita ja käyttäjiä.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002857314.html

Miten lienee vuonna 2016? Onko löydetty "...uusia ideoita ja käyttäjiä."? Toivottavasti!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #5

Tuosta tilastosta voisi kerätä mielenkiintoista materiaalia, joka koskee niin rahtiliikennettä kuin veneilijöitäkin...Mutta minä pystyn vain blogistin tasolla.
Asiantuntijat ja kiinnostuneet voivat saada siitä ajatuksia syvemmälle tasolle että miten tulevaisuudessa hyödyntää Saimaan kanavan kapasiteettia...

Olen kirjoittanut blogin "Saimaan kanava".:
http://viovio.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/20...

jossa sanotaan asiantuntijoitten suulla, että "Saimaan kanava on ollut "koko historiansa ajan alikäytössä". Mistä syystä? Onko syy siinä, ettei sinne mahdu isommat laivat?

Ongelman ratkaisuksi eräs vanha kippari ehdottaa rakentamaan uusi kanava Kymi-Saimaa. Mitä mieltä olet siitä?

https://www.youtube.com/watch?v=rV1yWNL47kU

https://youtu.be/sO9cfSWTGmw

Kiitos kommentista ja linkistä tilastoihin!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #5

Toivomme, että vesikuljetus nousee uuteen uskoon, ettei tarvitsisi Saimaan kanavaa täyttää ja jättää muistomerkkinä tuleville kaukaisille sukupolville.

Hyviä ideoita saattaa tulla vuonna 2017 valitun Saimaan kanavan neuvottelukunnaalta kun vielä siihen liittyy kokenut poliitikko Kari Rajamäki.

Asiasta kertoi 3.7.2017 Warkauden Lehti Uutisissa otsikolla: "Kari Rajamäki valittiin Saimaan kanavan neuvottelukuntaan".

http://www.warkaudenlehti.fi/juttu/kari-rajamki-va...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #8

Vesiteitse kuljettaminen on halpaa kun määrät ovat isoja.

Tässä on hieman osviittaa logistiikasta ja sen kustannuksista: http://www.logistiikanmaailma.fi/aineistot/logisti...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Tomi Vaalisto, kiitos paljon keskusteluun osallistumisesta. Minun puolesta aihe ei ole vielä loppuun käsitelty niin Saimaan kanavan kohdalta kuin Saimaan norpankaan. Palataan vielä joskus asiaan. Kiitos myös kaikille blogin lukijoille ja linkin jakajille!

Saimaannorppa ui ja laulaa näillä rauhallisilla rannoilla!

https://www.youtube.com/watch?v=_5ZeN018VLA
Saimaannorppa laulaa ja ui selkää 18 8 2014

Oikein hyvää kesänjatkoa kaikille!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset