*

Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Venäjältä Nootti Koskien Parikkala-Syväoron Rajanylityspaikkaa

  • <center>Raja avataan Parikkalassa</center>
    Raja avataan Parikkalassa
  • <center>Rajan yli Parikkalasta</center>
    Rajan yli Parikkalasta
  • <center>Viialaisen seminaari</center>
    Viialaisen seminaari

Venäjältä nootti koskien parikkala-syväoron rajanylityspaikkaa.

Asiasta kirjoittaa Auli Terävä Itä-Savossa 19.04.2017 otsikolla: Venäjältä nootti, onko Suomella halukkuutta avata Parikkala-Syväoron rajanylityspaikka kansainväliselle liikenteelle.

Lehtikirjoituksen mukaan Suomi sai ennen pääsiäistä Venäjältä nootin koskien Parikkala-Syväoron rajanylityspaikan avaamista kansainväliselle liikenteelle. Ulkoasiainministeriö on lähettänyt muille ministeriöille ja viranomaisille tiedon nootista ja kyselee nyt osapuolten kantoja rajanylityspaikasta.

Venäjä teki vastaavan nootin pari vuotta sitten.

Matti Viialainen Etelä-Karjalan Maakuntajohtaja.

    Suomi totesi siihen (pari vuotta sitten aloitteen), ettei kansainvälistäminen ollut silloin ajankohtaista muun muassa liikennemäärien laskun takia, toteaa Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen. Nyt liikenne on jälleen kasvussa. Vuonna 2013 Parikkalassa rajanylityksiä oli vajaa 10'000 ja viime vuonna lähes 19'000.

    Muun muassa puunkuljetustarpeet ovat lisääntyneet... Parikkala–Syväoron kansainvälistäminen lyhentää muun muassa Etelä-Suomen ja Karjalan tasavallan välisiä matkoja tuntuvasti sekä vähentää kuljetuskustannuksia ja ympäristöpäästöjä.

Kaj Turunen, Kansanedustaja.

    Sijainniltaan edullinen ylityspaikka helpottaa teollisuuden, kaupan ja matkailun kuljetuksia molemmin puolin rajaa. Suurimpia hyötyjiä ovat tavalliset kansalaiset sekä vienti- ja tuontikauppaa käyvät yritykset, toteaa kansanedustaja Kaj Turunen. Hän toivoo, ettei parin vuoden takainen pikavastaus toistuisi, vaan nyt selvitettäisiin perin juurin Parikkala-Syväoron avaamismahdollisuudet.

Venäjällä on tehty merkittävät investoinnit tiestöön ja muuhun infraan Parikkalan rajanylityspaikan avaamiseksi.

    Suomen olisi nyt tehtävä oma osuus ja myös tarvittavat päätökset, että rajanylityspaikka saataisiin mahdollisimman nopeasti auki.

Itse Kirjoitin Asiasta Jo 2013

Johan tätä Paikkalan rajanylityspaikkaa kehitetään ainakin vuodesta 2013. Kirjoittelin silloin blogeja viisumivapaudesta, kun se tuntui olevan niin lähellä ja muun muassa siitä, että Parikkalan ylityspaikka sai vihreä valon liikennevirastolta. Silloin siitä kirjoitti ITÄ-SAVO uutisissa 12.7.2013

    Sekä liikennevirasto ja ulkoministeriö kiittelevät Savonlinnan suurta aktiivisuutta asiassa. Kantolan mukaan tämänkaltaiset asiat eivät etene ilman paikallista toimintaa. Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistäminen on noussut Savonlinnan ykköshankkeeksi ja -prioriteetiksi, sanoo kaupunginjohtaja Janne Laine.

    Laine uskoo, että Parikkala-Syväoron rajanylityspaikka on realistista saada kansainväliseksi 2017 mennessä.

Mihin se uskomus katosi kun nyt ITÄ-SAVO:n ylempänä mainitussa artikkelissa kerrotaan, että

    Parikkalassa viime viikolla oli pidetty seminaari, jossa pohdittiin rajanylityspaikan kehittämismahdollisuuksia!!! Ja samalla oli allekirjoitettu vetoomus, jossa toivotaan Parikkala-Syväoron rajanylityspaikan muuttuvan kansainväliseksi 2020-luvun alussa.

Ihmetyttää Koko Tämä Juttu!

Parikkala-Syväoron rajanylityspaikan pitäisi olla jo tänä vuonna avattu! Fanfaarien soidessa ja shampanja lasien kilistessä tietenkin! No. Ehkä joudumme odottamaan vielä 2020-luvun alkua!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Asia eteni näin:

28.5.2015 UV Minna Mäkinen "Venäjä esittää Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistämistä"

Venäjän hallitus esittää Suomelle Parikkala-Syväoron rajanylityspaikan avaamista kansainväliselle autoliikenteelle, kertoo Etelä-Karjalan liitto.

Venäjän pääministeri Dimitri Medvedev on allekirjoittanut asiasta päätöksen 13. toukokuuta. Venäjän ulkoasiainministeriö on saanut toimeksiannon toteuttaa asiasta NOOTTIEN VAIHTO Suomen ja Venäjän välillä.

http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/05/28/Ven%C3...

25.6.2015 UV Heikki Sopanen "Keskustelu Parikkalan rajanylityspaikasta muuttui julkisesta salaiseksi".

Lehtikirjoituksen mukaan...VALIOKUNTA TORJUI ehdotuksen vedoten kansainvälistämisen vaatimiin korkeisiin kustannuksiin. Rajanylityspaikan vaatiman infran rakentamisessa puhutaan kymmenistä miljoonista euroista.

Valiokunnan päätökselle ei ole saatu virallista vahvistusta. Valtioneuvoston viestintäjohtaja Markku Mantila kertoi maanantaina, että valiokunnan asiat ovat salaisia ja niistä tiedotetaan se, mikä katsotaan tarpeelliseksi. Kesäkuun kokouksesta laaditussa tiedotteessa Syväorosta ei mainita mitään...

http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/06/25/Keskus...

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Rajanylityspaikan vaatiman infran rakentamisessa puhutaan kymmenistä miljoonista euroista.

Kun Venäjä niin innokkaasti asiaa ajaa, niin eihän tuo ole isokaan summa suuren maan budjetissa.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Onko alkuperäisessä sopimuksessa Venäjä sitoutunut yhteisen infrastruktuurin rakentamiseen? Kun kirjoitat, että "..eihän tuo ole isokaan summa suuren maan budjetissa."

Ihmetyttää kuitenkin tämä pimittely kansalle:

Heikki Sopasen UV kirjoituksesta lainattu..."Viestintäjohtaja Mantila sanoi Etelä-Saimaalle, että Syväorosta pitää kysyä joko presidentin kanslialta tai pääministeriltä.

Presidentin kansliasta kerrottiin, että asiaa pitää kysyä sisäministeriöstä. Sisäministeri Petteri Orpo on esikuntineen niin kiireinen, ettei sieltä ole viikkoon ehditty muuta kuin pahoittelemaan kiirettä.

Soitto puolustusministeriöön toi myös vesiperän. Ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan asioita ei kommentoida, koska ne ovat salaisia.."??

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #5

Onko alkuperäisessä sopimuksessa Venäjä sitoutunut yhteisen infrastruktuurin rakentamiseen?

Missä sopimuksessa? Antamiesi tietojen mukaan asiasta on vasta Venäjän tekemä ehdotus.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #8

Minun tiedot perustuvat julkisiin lähteisiin.

Jos uskoa lehtikirjoituksiin, niin olet oikeassa, että se on vasta Venäjän esitys, mutta,lainaus :

"..Rajanylityspaikkoja koskevan sopimuksen (11.3.1994) mukaisesti asia hoidettaisiin lisäämällä Parikkala-Syväoro valtioiden väliseen kansainvälisten rajanylityspaikkojen luetteloon. Samalla poistettaisiin Parikkala-Syväoro tilapäisiä rajanylityspaikkoja koskevan sopimuksen listalta.

Venäjän hallitus esittää, että aikataulu rajanylityspaikan kansainvälistämiselle määritellään sopimuksen mukaisessa järjestyksessä. Sopimusta voidaan muuttaa vaihtamalla asiasta nootteja maiden välillä.."
Lähde:
http://www.ekarjala.fi/liitto/blog/venaja-esittaa-...

En ole sellaisessa asemassa virkamies, että voisin tehdä päätöksiä, mutta ymmärtääkseni sopimuksen mukaisesti Suomi voisi vastata nyt nootilla, jos halua muuttaa sopimusta tai lähteä muuttamaan Parikkala-Syväoro kansainväliseksi rajanylityspaikaksi.
Kiitos kommenteista!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #8

Harri Rautiainen.

Sähköpostiini tuli seuraava kommentti blogin lukijalta:

"Ei ole valtion edun mukaista julkistaa alkuperäistä sopimusta ja siten toitottaa julkisesti, että Suomi ei pidä sopimuksiaan."

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Vaalimaa ja Nuijamaa olivat ruuhkaisia ennen Venäjän Krimin miehitystä, mutta nyt niillä on riittävästi kapasiteettia hoitaa koko rajaliikenne. Siinä suhteessa uutta rajanylityspaikkaa ei tarvita.

Savonlinnalaiset katsovat aika yksisilmäisesti Venäjälle. Toki venäläisturismilla on pitkät perinteet kaupungissa, mutta vielä 80-luvulla turisteja kävi ympäri Eurooppaa Itä-Suomessa. Mihin he ovat hävinneet?
Lapin matkailu on ollut kasvussa vuosia ja lentoja Lappiin on ympäri Eurooppaa. Savonlinnaan lentää kaupungin sponssaama potkurikone ja Lappeenrannasta kaupalliset lennot ovat lopetettu kokonaan. Eipä taida kiinnostaa ketään.

Kustannuksia uudesta rajanylityspaikasta kyllä syntyy - pelkkä läpivalaisulaite maksaa miljoonia ja sen käyttökulut satoja tuhansia vuodessa. Mistä rahat?

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Tomi Vaalisto kirjoitti: [Vaalimaa ja Nuijamaa olivat ruuhkaisia ennen Venäjän Krimin miehitystä, mutta nyt niillä on riittävästi kapasiteettia hoitaa koko rajaliikenne. Siinä suhteessa uutta rajanylityspaikkaa ei tarvita.],

Siinä olet oikeassa, että ennen Krimin kriisiä niin Nuijamaa-, Vaalimaa- kuin myös Imatran rajan ylityspaikassa oli ruuhkaista.

Esimerkiksi TAK tutkimuksen mukaan venäläisten matkailu Suomeen kasvoi 5,2 miljoonaan matkaan vuonna 2013..Rahaa käytettiin 1,2 miljardia

http://www.rusgate.fi/2014/04/07/venalaisten-matka...

Minne meni turistien tuoma rahaa? Eikös voisi ottaa osan vaikkapa ylityspaikkojen infrastruktuurin rakentamisen?

[ Savonlinnalaiset katsovat aika yksisilmäisesti Venäjälle],

-Parikkalassa seminaariin oli ilmoittautunut 80 itäsuomalaista yritystä, elinkeinoelämän, kuntien ja muiden tahojen edustajia. Paikalla oli myös yrittäjiä Lahdenpohjasta, joten kyse ei voi olla vain savonlinnalaisten mielipiteestä.
En tiedä kuinka moni on allekirjoittanut vetoomuksen, mutta silti monella taholla on intressi kehittää tätä aluetta.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

2015 Suomessa tämän tilaston mukaan vieraili 7,4 miljoonaa turistia, joista suurin ryhmä oli toki venäläiset: http://www.visitfinland.fi/news/suomessa-vieraili-...

Tässä on hieman vanhentunut tutkimus venäläisturismista Itä-Suomessa: http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-201...

Savonlinnassa suunniteltiin joku vuosi sitten kauppakeskusta Kouvolan Veturin malliin "ettei venäläisturistit mene ohi". Onneksi ei toteutunut ainakin jos katsoo Haminassa, Lappeenrannassa tai Imatralla tyhjiä liikehuoneistoja. Ne tuskin täyttyvät Krimin miehityksen ja öljyn hinnan romahduksen vuoksi, sillä venäläisten keskipalkka on nykyään alhaisempi kuin kiinalaisen. Suomi on liian kallis.

Jostain kumman syystä itärajan taakse ei ole syntynyt teollisuutta vaikka tilaa on,ihmiset koulutettuja, palkat alhaisia ja energia halpaa.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #16

Ensimmäinen linkki on tuttu. Toisessa en ole käynyt ennen, mutta nyt luin.

Tutkittu muiden tekemisiä tutkimuksia ja siitä tehty "..tarkka ja kattava kuva venäläisistä matkailijoista ja matkailupotentiaalista Saimaan alueen markkinoinnin näkökulmasta". Saattaa olla kiinnostava tieto joillekin lukijoille. Kiitos linkistä.

Noista isoista kauppakeskuksista Imatrallakin, joita rakennettiin ensisijaisesti venäläisiä matkailijoita varten, oli huomattu jo ennen niitten valmistumista, että venäläiset matkailijat ovat häipymässä maisemista...

Teollisuus itärajan takana ei mahdu tämän blogin raameihin, mutta linkitän aiheesta kuvan tähän :

http://ruxpert.ru/images/thumb/c/c0/%D0%98%D0%BD%D...
Ja
Venäjä sijoittui neljänneksi maailmassa teollisuustuotannon reaalisessa määrässä vuodesta 2017... Edessä ovat vain Kiina, Yhdysvallat ja Intia ja.. Venäjä on jo ohittamassa Japania..

Lähde:
http://ruxpert.ru/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%BC%D1%8B%D...

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Ennen vuosituhannen vaihdetta tämä rajanylityspaikka oli jonkin aikaa auki. Minäkin siitä silloin menin. Työni oli koordinoida puukuljetuksia Venäjän puoleiselta raja-alueelta.
Nauratti kun FSBn mies antoi minulle rajakartan ja näytti minulle paikkoja sanoen aina välillä: "Here is a distortion..." Teki mieli sanoa, että mulla on omat kartat niitä saa vapaasti ostaa Pietarista. (Ikävä, että karttafirma meni myöhemmin konkkaan).
Lähellä oli kasarmi ja työni vuoksi kävin sielläkin (kutsuttuna) ja söin ensimmäistä kertaa Venäjän armeijan ruokaa. :)
Elämä on yhtä seikkailua.

Henry

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kiva varmaan muistella, millaisia seikkailuja on ollut silloin...ne olivat kuumimmat ajat Neuvostoliiton romahduksen jälkeen.
Elämä on yhtä seikkailua, mutta niitä seikkailuja ei pysty kuitenkaan etukäteen koordinoimaan niin kuin puukuljetuksia...Ne joko tulee tai ovat tulematta. Ehkä perestroikan sekasorrossa pääsit maistamaan Venäjän armeijan ruokaa. :)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Viola Heistonen kirjoittaa: "Veteraanien ansiosta meillä on tämä hyvinvointiyhteiskunta mutta 20 viime vuoden ajan Suomen valtion tehtävänä on syleillä koko maailmaa ja etenkin maailman rikkaimpiin maihin kuuluvan Venäjän taloutta. Sinne on lompakko auki koko ajan."

Onko tuttua tekstiä ?

Miksi Suomi antaa kehitysapua Venäjälle? Onko Venäjä kehitysmaa?

http://viovio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/56390-miksi...

Suomelta kymmeniä miljoonia tukirahaa Venäjälle

http://www.is.fi/uutiset/art-2000000805582.html?no...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Teksti on tuttu ja kuten huomasit kirjoitus "Miksi Suomi antaa kehitysapua Venäjälle? Onko Venäjä kehitysmaa?" perustuu Lea Seppäsen kirjoitukseen Ksml:ssa "Holtiton rahanjako".
Aihe on kiinnostanutkin lukijoita ja keskustelu syntyi.
Lea Leppäsen kirjoituksessa summat ovat paljon pienemmät kuin linkitetyssä IS 13.9.2014 Uutisissa! Paitsi Pietarin vesisektorin Nevan suorien päästöjen sulkemishanke 1 900 000e.

Tavallinen ihminen tällaista rahanjako-politiikkaa ei ymmärrä! Mistä tulee se käsky jakaa rahaa holtittomasti?

Esimerkki : Oliko Suomi velvollinen parantamaan Venäjällä Kostamuksen ja Kalevalan välistä soratietä 1,2 miljoonalla eurolla? Mihin Suomi tarvitse sitä tietä? Venäläiset todennäköisesti ovat tyytyväisiä.
Ehkä eikä aikaakaan menee kun Venäjä on taas kolkuttamassa ovella:tekemänne tie oli niin huono, että on nyt jo aivan kuoppainen.Tulisitteko korjaamaan sen?! Näin hieman huumoria väliin! :))

Kiitos kommentista!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

"Venäjä haluaa suomalaiseen pikkukuntaan kansainvälisen rajanylityspaikan" kirjoitti Petri Kivimäki tänään 20.4.2017 klo 13:12 Yle.fi Uutisissa.

Lehtikirjoituksen mukaan Venäjä on toimittanut Suomen ulkoasianministeriön nootin, jolla se haluaa tietää Suomen kannan Parikkalan Syväoron rajanylityspaikan kansainvälistämiseen.

http://yle.fi/uutiset/3-9573066

Antaako Ylen uutisointi ymmärtää, että Venäjä haluaa puuttua suomalaisten pikkukuntien omiin asioihin?
Eihän tätä asiaa voi ratkaista pikkukunta Parikkala!

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Minulla ei ole mitään käsitystä, mitä Suomen ja Venäjän välillä on rajanylityspaikoista sovittu. Oman logiikkani mukaan asian pitää olla niin, että se osapuoli, joka uutta rajanylityspaikkaa tarvitsee, vastaa pääosasta tai kokonaan sen perustamiskuluista. Samalla on hyödyllistä sopia käyttökustannusten jaosta: Jos idea toimii ja rajanylityspaikalle on käyttöä puolin ja toisin, hyötyy siitä kumpikin osapuoli.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Ei minullakaan ole sen enempää tietoa kuin mitä lehdistöstä luen. Ei Venäjä varmaankaan olisi tullut nootteineen, jos Suomi ei olisi johonkin suoritukseen sitoutunut.

UV tänään Anu Pakarinen otsikolla "Venäjä patistelee Syväoroa auki" jossa kerrotaan savonlinnalaisen kansanedustajan Kaj Turusen sanoneen : Venäjällä on tehty merkittävät investoinnit tiestöön ja infraan.Suomen olisi tehtävä oma osuus.

Etelä-Karjalan maakuntajohtajan mukaan tilastojen valossa kannattavampaa sijoitusta saa hakea.Hänen mukaansa valtion panokset saataisiin moninkertaisina takaisin työpaikkojen,verotulojen ja venäläisten matkailijoiden myötä.

Näin siis asiantuntijat. Minä vaan otin aiheen keskusteltavaksi blogissa.

Kiitos kommentista!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Eilen 26.4.2017 Imatralainen lehdessä aiheeseen liittyvää:

”Parikkalan raja pitää saada auki” – Maakuntajohtajan mielestä venäjäpelko täytyy kitkeä.

Matti Viialaisen mielestä 20 vuotta vireillä ollut hanke pitäisi saada toimimaan, koska se vilkastuttaa vientiä ja tuontia.
Parikkala–Syväoron rajan avaaminen lyhentää matkaa Helsingistä Petroskoihin 80 kilometrillä, Lappeenrannasta Sortavalaan 100 kilometrillä ja Imatralta Lahdenpohjaan 140 kilometrillä...
Viialaisen mukaan Parikkalan rajan avaaminen kansainväliselle liikenteelle voisi vaikuttaa myönteisesti myös Lappeenrannan lentokentän kehittämiseen...

http://www.imatralainen.fi/artikkeli/512505-parikk...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset