*

Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Ovatko inkerinsuomalaiset etnisiä venäläisiä?

  • Professori  Inga Jasinskaja - Lahti
    Professori Inga Jasinskaja - Lahti
  • Viola Heistonen - Imatra
    Viola Heistonen - Imatra
  • Dosentti, erikoistutkija Toivo Flink
    Dosentti, erikoistutkija Toivo Flink
  • Anita Novitsky ( Väestöliitto)
    Anita Novitsky ( Väestöliitto)
  • Ovatko inkerinsuomalaiset etnisiä venäläisiä?

Hei, Inkerin suomalaiset, paluumuuttajat! Sisaret ja veljet! Meille nauretaan Suomessa! Me emme olekaan enää Inkerin suomalaisia paluumuuttajia vaan "etnisiä venäläisiä paluumuuttajia"!

- Näin luokittelee meidät Väestöliiton monikulttuuri-asiantuntija Anita Novitsky! omassa puheenvuorossaan seminaarissa, jonka otsikko oli ”Paluumuuton 20 vuotta: Näkökulmia venäjänkielisten kotoutumiseen", joka pidettiin Helsingissä Valotalon Eurooppa-salissa 3.4.2012.

Inkeriläisenä paluumuuttajana sain vasta viime hetkessä tiedon seminaarista! Ilahduin ja suunnistin Imatralta Helsinkiin, toivossa saada tavata kohtalotovereita Inkerin maalta!

Mielipiteeni seminaarista:

Seminaari on 2 vuotta myöhässä tai sitten järjestäjät eivät halunneet muistaa koko prosessin alkua! Paluumuuton prosessi alkoi huhtikuun 10. päivänä 1990, jolloin Mauno Koivisto ilmoitti Yle kakkosessa, että Inkerin suomalaiset voi rinnastaa paluumuuttajiin Amerikasta. Kanadasta tai Ruotsista. Tästä on kulunut jo 22 vuotta.

En löytänyt yleisössä ketään kohtalotovereitani, vaan salissa istui ihanaa nuorta suomenkielistä porukkaa. Luulinkin heitä Inkerin suomalaisten jälkeläisiksi (saattoi siellä olla heitäkin), mutta ymmärtääkseni he olivat lähes kaikki tutkijoiden tukijoukkoja.

Seminaarin järjestäjinä olivat Väestöliitto, Helsingin yliopisto ja Siirtolaisinstituutti! – Missä olivat Suomen inkeriläisten järjestöjen edustajat esim. Inkerin kultturiseura ry:n tai monien Inkeriseurojen edustajat ympäri maata?

Minua ihmetyttää, ettei kokoukseen osallistuneella Faro:n / Suomen venäjänkielisten yhdistysten liiton toiminnanjohtajalla Potchinchtchikovilla ollut mitään sanomista näinkin tärkeässä aiheessa kuin venäjänkielisten maahanmuuttajien kotoutuminen.

Taisin olla ainoa aito inkerinsuomalainen

ja ärsytin kommentillani tutkijoita ja erityisesti Toivo Flinkkiä, joka suivaantui siitä, että esitin epäilyn, että inkeriläisten paluumuuttoprosessin tarkoitus oli tehdä etninen puhdistus Venäjällä.

- Tästä ei sallittu keskustelua seminaarissa, joten perustelen kantani siteerauksella erikoistutkija Flinkin omasta kirjasta "Kotiin karkotettavaksi" (2010, sivu 14). Tässä hän kertoo inkeriläisten vuonna 1990 käynnistyneen Suomeen muuton taustoista seuraavaa tietoa:

    Suojelupoliisin toimintaa esittelevässä uusimmassa tutkimuksessa inkeriläisten muutto Suomeen tuli esiin Supon silloisen päällikön Seppo Tiitisen ja KGB:n Helsingin päällikön Felix Karasevin tavatessa 2. kesäkuuta 1988. Tiitinen tiedusteli valtiojohdon näkemystä inkeriläisten suhteen. "Jos ovat valmiit antamaan muuttoluvan, annetaan tulla, vaikka tulisi mittatappioitakin", kertoo Tiitinen Koiviston todenneen".

Omassa puheenvuorossaan professori Inga Jasinskaja-Lahti kertoi tukimuksestaan "Inkerinsuomalaisten paluumuuttajien integraatio Suomeen INPRES-projektin tulosten valossa". Tässä tuli esille, että 58 400 venäjänkielisistä maahanmuuttajista 70 prosenttia on inkerinsuomalaisia, jotka tulivat pääasiassa Leningradin alueelta ja Neuvosto-Karjalasta. Eli laskelmieni mukaan inkerinsuomalaisia oli n. 40 800.

Siirtolaisinstituutin tutkimuksen mukaan vuonna 1959 Neuvosto-Karjalassa asui 27 829 ja Leningradin alueella 23 193 henkilöä, yhteensä siis 51 022 inkerin suomalaista. (Lähde: "Muuttonäkymät Venäjältä ja Baltian maista Suomeen", Eve Kyntäjä ja Hill Kulu, Siirtolaisinstituutti, Turku 1998.)

Viitaten professori Jasinskaja-Lahden tietoihin ja siirtolaisinstituutin tutkimuksiin, Leningradin alueelta ja Neuvosto-Karjalasta, n. 80 prosenttia siellä asuvista inkerinsuomalaisita on muuttanut Suomeen.

Tämä kertoo siitä, että alueet ovat tyhjennetty inkeriläisistä!

Ja rohkenen väittää, että on tapahtunut etninen puhdistus. Kukaan meistä ei koskaan ennen ollut asunut Suomessa, eli emme ole paluumuuttajia!

Niinkin tärkeä ohjelmassa mainittu kysymys, kuin "Paluumuuton arviointi ja tulevaisuuden näkymät" jäi esittelemättä kuulijoille kokonaan, koska Sisäasiainministeriön ylitarkastaja Tarja Rantala ei saapunut paikalle. Joku sijainen yritti pikaisesti korjata asian, mutta ei tässä onnistunut arvioimaan Inkerin suomalaisten paluumuuttoasiaa ja sen tulevaisuutta!

Seminaarin aihe ”Paluumuuton 20-vuotta" oli kääntynyt omaksi irvikuvakseen.

Terveisin
Viola Heistonen
Inkerin suomalainen
muuttanut Suomeen 7.11.1990

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (35 kommenttia)

Reijo Tossavainen

Karjalan evakkoja kovasti ärsyttää se, että joissakin virallisissa asiapapereissa heidän syntymäpaikan kohdalla lukee "ulkomaat".

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Reijo Tossavaiselle.

Ärsyttäisi minuakin, jos olisin niin kuin evakot Karjalasta! Syntymäpaikan kohdalla aina kirjoitetaan paikkakunta!Eikä "ulkomaat" sopii siihen. Ei voi riistää ihmiselltä syntymäpaikkaa, vaikka hän muuttaisi vapaaehtoisesti tai pakosta maapallon toiselle puolelle!

Oma syntymäpaikkani on passissa Leningrad, koska se alue, jossa syntymäkotini oli,myöhemmin oli liitetty Leningrad kaupunkiin.

Käyttäjän Enologi kuva
Aki Pulli

Kannattaisi myös huomioida, että melkoinen osa paluumuuttajista, eritoten vanhempi polvi ja moni Virossa ennen Suomeen muuttoa asunut, on myös hallinnut suomen kielen käytännössä äidinkielitasoisesti. Silloin puhua pelkästään "venäjänkielisistä" maahanmuuttajista inkerinsuomalaisten osalta on melkoista yleistystä. Ehkäpä nämä suomea taitavat maahanmuuttajat ovat jääneet tutkijoilta huomaamatta, koska eivät ole tarvinneet kovin paljoa "integraatioapua"?

Paluumuuttajia ovat myös useamman sukupolven jälkeen palaavat. Sitä paitsi Inkerin siirtoväkeen kuuluvat ehtivät jonkin (vaikka lyhyen) aikaa asuakin Suomessa. Paluumuuttaja on juridinen termi ja moraalisesti suurin osa, eritoten ne, joilla suomen kieli ja suomalainen kulttuuri ovat paitsi muuttohetkellä, myös useamman vuoden asumisen jälkeen vieraita, tuskin on järkevää muuten kuin juridisessa kielessä luokitella paluumuuttajiksi.

Stacy Siivonen

Niin, ihmettelen Viola Heistosen puhetta tässä ettei hän ole koskaan asunut Suomessa. Olen aina kuvitellut, että Suomessa olevat inkeriläiset ovat aitoja paluumuuttajia. Keitä asuu sitten entisissä inkeriläisissä kylissä nyt?

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

7.4.2012 11:49 Stacy Siivonen kirjoitti: "Keitä asuu sitten entisissä inkeriläisissä kylissä nyt?",

- Inkerin suomalaisten kylien tyhjentäminen ja kansan tuhoaminen alkoi Neuvostoliitossa jo 30-luvun alussa, jolloin vakituisilta asuinpaikoilta väkivaltaisesti karkotettiin joidenkin arvioiden mukaan kymmenniä ( n.50 000)ihmisiä ja tuolloin syynä käytettiin neutraalin rajavyöhykkeen laaentamista.
Eli rajaalueelta haluttiin pois suomenkieliset ja venäläistää koko alue.
Nyt se on toteutunut! Alue on venäläistynyt ja valitettavasti harvoin vastaan tulee Inkerin maalla aito inkeriläinen!

Niin, en ole asunut Suomessa koskaan ennen paluumuuttoa, niin kuin valtaosa meistä Inkerin suomalaisista ns.paluumuuttajista.

J. Gagarin

Entiset inkeriläiset kylät ovat autioita tai niissä asuu venäläisiä pääosin.

Ei Inkerinmaa ole kuulunut Suomen yhteyteen muulloin kuin osana Ruotsin valtakuntaa vuosien 1617 - 1721 välisenä aikana. Siltä ajalta sen suomalaisasutus on peräisin.

Harri Räsänen

Inkeriläisiä paluumuuttajia jeesaa Suomessa inkerikeskus.
Nämä sivut ovat tutustumisen arvoiset jos Inkeri aihepiirinä kiinnostaa.

http://www.inkerikeskus.fi/

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

7.4.2012 12:26 Harri Räsänen.

Eli Inkerikeskus jeesaa nyt inkeriläisiä paluumuuttajia!?

Olisi hyvä ottaa selvää, paljonko sen "jeesaamisen alla" on inkeriläisiä?

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

7.4.2012 11:15 J. Gagarinille.

En kuvittelee Neuvostoliittoa.
Olen tiedustellut asiaa Venäjän viranomaisilta ja se on niin, että jos vaikka muuttaisin( muuten tervetuloa!), niin en saisi automaattisesti Venäjän kansalaisuutta, joten ei olisi oikeutta vedota siihen!
Pitäisi asua 3 vuotta siellä minne saisin luvan asettua! sitten vasta hakea Venäjän kansalaisuutta. Miten sen jälkeen suhtautuisivat viranomaiset asuinpaikan muuttoon inkeriläiselle jää arveltavaksi.

Markus Lehtipuu

Kyseessä oli tarkoituksellinen etninen puhdistus. Ei NL:sta muuten olisi päässyt muuttamaan, ellei tavoitteena olisi ollut vahvistaa ylirodun pääsyä datsamarkkinoille. Nythän Pietarin ympäristö ja miehitetyt Suomen alueet rakennetaan täyteen pietarilaisten ökylinnoja.

Noin 1200 vuotta sitten ei Luoteis-Venäjällä asunnut yhtäkään slaavia. Nykyisellä menolla Luoteis-Venäjällä ei asu pian yhtäkään suomalais-ugrilaista. Rodullinen puhdistus tulee olemaan täydellinen. Sen jälkeen asutetaan Suomi, vaaditaan erityiskohtelua ja ...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Markus Lehtipuu kirjoitti : "Kyseessä oli tarkoituksellinen etninen puhdistus.",

- niin se oli, mutta jostain syystä Suomessa aiheesta keskustelukin on kielletty. Neuvostoliitosta me emme pääseet noin vaan "kyläilemään ulkomaille" ja yhtäkkiä sellainen mahdollisuus tuli eteen,niin luonnollisesti kansa riensi etsimään parempaa ja turvallisempaa elämää!

Paluumuutto statuksen sai vuonna 1990 henkilö, joka neuvostoaikaisten asiakirjojen mukaan pystyi osoittamaan, että hänen neljästä isovanhemmistaan ainakin yksi oli suomalainen! Joten takoitus oli repiä syvemmätkin Inkerin suomalaisten juuret pois!

Vuonna 1996 paluumuutto-oikeus kavennettiin koskemaan vain niitä, joiden vanhemmista vähintään toinen tai kaksi isovanhemmista oli suomalainen.

Aku Ankka

Olipa hyödyllistä tietää tämäkin! Olen aina pitänyt presidentti Mauno Koivistoa maallemme vaarallisena, mutta tässä taas tuli yksi fakta lisää - Koivisto siis suostui vastikkeetta ottamaan neuvostokansalaisia, joista Neuvostoliitto halusi päästä eroon!!

Ei minullakaan ole mitään inkeriläisiä vastaan, mutta tuo syy, miksi kaikki aloitettiin, on lähinnä maanpetos Suomea kohtaan. Koivistolla tuskin oli ainuttakaan inhimillistä ajatusta inkerikkoja kohtaan, vaan hän vain ja ainoastaan halusi miellyttää Neuvostoliittoa. Hyi helvetti!

Käyttäjän KaleviHyyti kuva
Kalevi Hyytiä

Jos oikein olen ymmärtänyt historiaa, niin eikö Ruotsi Stolbovan rauhan jälkeen halunnut karkoittaa inkerikot sekä Käkisalmen läänin että Inkerinmaan alueelta. Käsittääkseni silloin oli valtava etninen puhdistus ja inkerikot (alkuperäiset asukkaat) karkoitettiin aina Moskovan liepeille asti Tveriin. Ja tilalle houkuteltiin Savosta ja Viipurin läänin alueelta ns. oikeauskoisia eli meitä luterilaisia verohelpostusten myötä näin autioituneille alueille. Inkerikkoja tuskin Koivistokaan tarkoitti tarjoessaan paluumuuttajaoikeuksia nykyiseen Suomeen.

Pauli Vahtera

Presidentti Koivisto pystyi siihen, mihin Generalismus Stalin ei pystynyt, eli tuhoamaan inkeriläiset ja inkeriläisen kulttuurin. Jollain tavalla tässäkin on kyse kansanmurhasta, koska inkeriläiset tulevat Suomessakin häviämään kokonaan ja sulautumaan valtaväestöön. Suomi ei tarvinnut aseita, sillä hyysääminen on aseitakin tehokkaampi tapa tuhota kansa. Siksi on reilua, että päiväkäskyn antoi puolustusvoimien rauhanaikainen ylipäällikkö. Bonuksena saimme venäläisen rikollisuuden rantautumaan maahamme sosiaaliturvamme tukemana.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Pauli Vahtera kirjoitti : "Jollain tavalla tässäkin on kyse kansanmurhasta, koska inkeriläiset tulevat Suomessakin häviämään kokonaan ja sulautumaan valtaväestöön.",

- niin on tapahtuu jo! Inkeriläiset haluavat mitä pikemmin ihan "vapaaehtoisesti" sulautua valtaväestöön, koska muuten heitä halveksitaan ja syrjitään, ei vain kantasuomalaisten kohdalta tulee syrjintää, mutta myös "paluumuuttajien"venäläistenkin,koska he tietää, että meitä halveksitaan.

Erikoistutkija FT Toivo Flink omassa puheenvuorrossaan seminaarissa sanoikin... : " Kun puhutaan Amerikan ja Kanadan suomalaisista, he ovat kantasuomalaisten mielestä niitä oikeita suomalaisia. Suomessa Inkerin suomalaiset ovatkin toisen luokan suomalaisia, koska heidän taustansa liittyvät Venäjään".

Käyttäjän KaleviHyyti kuva
Kalevi Hyytiä

Mulle Karjalan Kannaksen, entisen Käkisalmen läänin jälkipolven edustajalle, me sieltä 1939 ja 1944 evakkoon lähtemään joutuneet kansalaiset ja Inkerinmaalla asuneet inkeriläiset ovat yhtä ja samaa väestöä, jonka juuret ovat nyky-Suomen alueella. Meidän esi-isät ja -äidit siirtyivät aikoinaan noille rakkaille tanhuville pääosin 1600-luvulla. Yhtä ja samaa väestöä olemme. Toki nyt kun sotien jälkeen on syntynyt jo 3 sukupolvea, ovat etenkin Venäjällä asuneiden veljiemme ja sisarustemme jälkeläiset venäläistyneet avioiduttuaan valtaväestön kanssa ja opittuaan sikäläisen kulttuurin. Mutta samalla tavalla he, tai ainakin suuri osa heistä, on 'oikeita suomalaisia' yhtä vahvasti todettuna kuin tuolla suuren rapakon takanakin asuvat suomalaista geeniä omaavat jälkipolvien edustajat.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #2

Kalevi Hyytiä kirjoitti : " Yhtä ja samaa väestöä olemme.",
- Hyvä yhteenveto ja historian pieni ns.läpileikkaus.
Kiitos kommentista!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

7.4.2012 14:20 Aimo Remes kirjoitti : "Kaikki sukunimennekin ovat nen päätteisiä pääasiassa ellei niitä sorron pelossa ole venäläistetty.",

- kyllä moni sorron pelossa muutti "nen"-päätteen venäläiseksi, mutta luulisin kuitenkin, että enemmistö kantoi ylpeästi nen-päätettä, niin kuin isoisästäni alkaen, suurempi osa sukulaisistani.

Harri Rautiainen

Kiitos Viola, kun olet jaksanut pitää inkeriläisten asiaa esillä.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Harri Rautiainen, kiitos itsellesi!,
kun piipahdit lukemaan ja kommentoimaan!

Tämä keskustelupalsta auttaakin "pysymään pinnalla" kaikista vastoinkäymisistä huolimatta! Hyvää Pääsiäistä muuten!

K Veikko

Mielestäni sillä, oliko inkeriläisten muutto vapaaehtoinen vaiko pakotettu, ei ole merkitystä sen suhteen oliko kyseessä etninen puhdistus vaiko ei.

    Eri aikakausina käytetään erilaisia keinoja. Yhtenä aikana uhataan aseella, toisena houkutellaan rahalla, kolmantena aikana "annetaan ymmärtää", jne.

Lopputulos ratkaisee. – Eikä edes lopputulos. Voihan puhdistaminenkin epäonnistua.

Puhdistusprosessiin liittynee aina poliittinen (tai sotilaallinen) päätös, joka tehdään kuulematta puhdistettavien omaa mielipidettä.

Etnisenä puhdistuksena en kuitenkaan pidä pitkällä aikavälillä tapahtuvaa väestön sulautumista toiseen, esim vapaaehtoisten avioliittojen kautta.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Veikko Kukkonen kirjoitti > "Puhdistusprosessiin liittynee aina poliittinen (tai sotilaallinen) päätös, joka tehdään kuulematta puhdistettavien omaa mielipidettä",

- Inkerin suomalaisten kohdalla oli tehty kahden valtion keskeinen poliittinen päätös ja ei keneltäkään meiltä mitään mielipidettä kysytty vaan ilmoitettiin, että "portit Suomeen ovat auki"!
Kansa riehaantui, niin kuin "karja kevällä ulkoilmaan portista ulos" ja, laukkuineen paremman elämän perässä...jokaisella oli sillä hetkellä "oma paita lähempänä pintaa", ei kukaan ajatellut koko kansan kohtaloa!

Näin siis rauhanomaisesti ja vapaaehtoisesti kaikki tapahtui!, josta meitä nyt silloin tällöin syytetään, että "vapaaehtoisestihan te tänne tulitte, joten olkaa hiljaa ja tytyykään siihen, että edes saitte tulla tänne!"
Olen kuullut itsekin ja tiedän, kuinka se satuttaa!

J. Gagarin

Tämä kysymys etnisestä puhdistuksesta on hiukan moniulotteinen.

Periaatteessa ei voida pitää etnisenä puhdistuksena sitä, että ihmisille annetaan oikeus vapaaehtoisesti muuttaa pois. Toisaalta voidaan ajatella, että olisiko Koivisto näyttäytynyt julmana tyrannina, jos hän olisi kieltäytynyt vastaanottamasta paljon kärsimään joutuneita inkeriläisiä Suomeen ja todennut vain, että pysykööt paikoillaan?

Saavathan Länsi-Pohjan meänkieliset suomalaisetkin milloin vain muuttaa Suomeen, jos niin tahtovat. Ei heidän kohdallaan kuitenkaan ole tapahtunut "etnistä puhdistusta".

Tietysti Inkerinmaa olisi voinut nousta uuteen kukoistukseen, jos inkeriläiset olisi pakotettu kaikki muuttamaan sinne ja asumaan siellä, mutta olisiko sellainenkaan vastannut universaaleja ihmisoikeuksia?

Suomea on kritisoitu syystä, että Suomi luovutti inkeriläiset Neuvostoliittoon sodan jälkeen. Nyt tuntuu, että samat kritisoijat kritisoivat sitä, että samat inkeriläiset ovat saaneet oikeuden muuttaa takaisin.

Kuten totesin, aika monitahoinen juttu.

K Veikko

Tällaisia asioita ei varmaan tutkita Suomessa, koska kaikkien yliopistojen raha tulee valtiolta. Sellainen tutkija, joka ottaa poliittisesti väärän aiheen tutkittavakseen, pian saa "tuntea nahoissaan". Jopa "yliopiston maine", = rahoitus, saattaa joutua "tarkempaan syyniin".

Niinpä näiltä toinen toisilleen seminaareja järjestäviltä dosenteilta ja professoreilta ei voikaan odottaa muita kuin valtion myönteisiä "tutkimustuloksia".

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

8.4.2012 01:09 Veikko Kukkonen kirjoitti > "Niinpä näiltä toinen toisilleen seminaareja järjestäviltä dosenteilta ja professoreilta ei voikaan odottaa muita kuin valtion myönteisiä "tutkimustuloksia",

- niin se on! Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat!
Niin oli Neuvostoliitossakin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

7.4.2012 20:34 J. Gagarin kirjoitti > "Tämä kysymys etnisestä puhdistuksesta on hiukan moniulotteinen...Suomea on kritisoitu syystä, että Suomi luovutti inkeriläiset Neuvostoliittoon sodan jälkeen. Nyt tuntuu, että samat kritisoijat kritisoivat sitä, että samat inkeriläiset ovat saaneet oikeuden muuttaa takaisin.",

- sepä tässä ihmetyttääkin, että ennen tehdään petos inkeriläisiä kohtaan, eli luovutetaan Neuvostoliittoon, vaikka ei ollut pakko luovuttaa siviilikansaa!

Välirauhasopimuksen 19.syyskuuta 1944 artikla 10 :

"Suomi sitoutuu viipymättä luovuttamaan Liittoutuneiden ( Neuvostoliiton) Ylimmälle Sotilasjohdolle kaikki sen hallussa nykyään olevat neuvosto-ja liittolaisvangit sekä myöskin ne Neuvostoliiton Liittoutuneiden Kansakuntien kansalaiset, jotka on integroitu ja tuotu väkisin Suomeen , palautettavaksi heidän kotimaahansa"
sivu 140 T.Flinkin kirjasta: "Kotiin karkotettavaksi".

Samasta kirjasta sivu 151 otsikko: "Palautusten hatara tietopohja".

siteeraus: "Inkeriläisten siirtoväen palautuksiin liittyvä taustatieto rakentui hataralle pohjalle, koska julkinen tiedottaminen palautuksista oli Suomessa sensuroitu."

Artikla 10 oli sovellettu siviiliväestöön ja n.56 000 inkerinsuomalaista oli luovutettu Neuvostoliitolle, vaikka Suomen viranomaiset kuulemma olivat tietoisia, ettei junat pysähty Inkerin maalla!

Junat eivät pysähtyneetkään vaan jatkoivat matkansa Kazahstaniin, Uralille ja, Siperian Kolymaan ja Sahalinin asti, eli mitä kauemmaks Inkerin maalta!
Kuten totesit,aika monitahoinen tämä juttu on.

p.s. Olin kirjoittanut aiheesta Puheenvuoroon.

http://viovio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/36985-perus...

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kiitos Viola Heistonen rohkeasta blogistasi! Maailmassa ei kohtalo todellakaan ole aina oikeudenmukainen.
Joku Suureen Länteen Suomesta muuttanut amerikansuomalainen sukulaiseni muutti Stalinin lupauksien houkuttelemana Amerikasta 1930-luvulla Neuvostoliittoon, Itä-Karjalaan, mutta joutuikin leirille. Pelastautui tarpomalla metsien ja soiden läpi takaisin Suomeen ja palasi sitten taas Amerikkaan, johon jäi loppuiäkseen.
Hän kävi usein Suomessa, mutta tuli haudatuksi NYkin tienoille. En tiedä, löysikö hän koskaan oikeata "kotia" tai juuriaan?

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

-Seppo Saari.

Tähän sopisi laittaa nyt Lyyli Ronkosen runon

Ikuinen kulkuri.

Mä olen vain ikuinen kulkuri,

mä olen vain mierolainen,

koska isien maa oli Inkeri,

koska olen mä suomalainen.

Mä olen kuin lastu laineilla,

kuin korsi ulapalla,

kuin hiekka meren rannalla,

tai lehti tuulen alla.

Ei mulla oo maata ei mantua,

mä olen vaan karkuteillä,

ei luoja oo minulle antanut

isänmaata, ei kotia hellä.

Mä Siperian soiden sotkuja

ja Aasian aromaita

ja hyisen kolyman rotkoja

mä kiertelin laidasta laitaan.

Mä olen vain ikuinen kulkuri,

mä olen vain mierolainen,

koska isien maa oli Inkeri,

koska olen mä suomalainen!

Runo. Lyyli Ronkonen.

J. Gagarin

Inkeriläiset olivat lähes kaikki luterilaisia uskoltaan. Olisikohan luterilaisen uskonnon voinut asettaa paluumuuton kriteeriksi?

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

J.Gagarin kirjoitti > "Olisikohan luterilaisen uskonnon voinut asettaa paluumuuton kriteeriksi?",

- jos palataan nyt historiallisesti taakse päin, niin netistä löytyy paljon tietoa siitä, kuinka tärkeä kulttuurikeskus oli kirkko suomenkielen säilyttämisessä. Kirkollisen avioliiton solmimisen ehdoton edellytys oli osata sekä lukea ja kirjoittaa että tuntea uskonnollisia tekstejä. Tämän ansiosta inkerinsuomalaisten sivistystaso oli huomattavasti korkeampi kuin venäläisellä väestöllä.
1800-luvun alussa kirkon aloitteesta alkoi kehittyä koulujärjestelmä.

lokakuun vallankumouksen jälkeen jo 1920-luvun lopussa alkoivat hyökkäykset kirkkoa vastaan ja suomen kielen vainoaminen. Kirkot suljettiin, papit vangittiin...

Mutta kuitenkin luterilaisuus oli säilynyt vahvasti inkeriläisten keskuudessa. Tiedän mistä puhun!
Perestroikan poliittisten muutosten seurauksena inkerinsuomalaisten itsetunto heräsi ja kirkot, joilla oli ennen niin merkittävä rooli inkerinsuomalaisten oman kansallistunteen säilyttämisessä alkoivat elpyä.
Avuksi silloin tuli Suomen evl kirkko ja kaikki tämä varmasti ärsytti järjestelmän hallitsijoita, koska kaikki alkoi tapahtua Suomen ja Venäjän rajan seudulla.

Joten kiitos kysymyksestäsi siinä saattaa olla perää ja, yritin sen takia vastata näin laajaasti.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

7.4.2012 12:06 Rolle Törnroos kirjoitti > "Perinnöllisyystutkijoiden mukaan 300 vuotta eli noin 10 sukupolvea on se aika, jolloin voidaan puhua sukulaisuudesta",

- olen lukenut jostain, että se on 5 sukupolvea!, joten viiden sukupolven jälkeen Inkerin suomalaisten paluumuuttajin jälkeläisistä ei enää kukaan muistele maata nimeltä Inkeri ja etsi sukujuuriaan sieltä!

J. Gagarin

Tuon mukaan inkeriläiset olisivat saavuttaneet oman identiteettinsä joskus 1800-luvun puolivälissä, kun he olisivat lakanneet etsimästä omia savolais-hämäläis-kymiläisiä sukujuuriaan.

Maailma muuttuu alati ja epäoikeudenmukaisuutta kohtaavat useat kansat. Karjalaiset joutuivat lähtemään evakkoon Inkerinmaalta 1600-luvulla ja varmaan hekin Tverissä ja Novgorodisssa itkivät menetetyn kotiseutunsa perään muutaman sukupolven ajan.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

8.4.2012 12:28 J. Gagarin.

- Ehkä inkeriläiset ovat saavuttaneetkin omaan identiteettinsa, koska luulen, että olen just niitten savolais-hämäläis-kymiläisten jälkeläinen, enkä etsi sukujuuriaan mistään muualta kuin Pohjois-Inkeristä!

Jokainen varmaan itkee omaan menetetyn kotiseutunsa perään, mutta nykyelämän meno on sitä vauhtia ja niin vaihtelevaa, ettei varmaan tarvita viittäkään sukupolvea kun ihmisen uusi identiteetti syntyy uudessa maassa.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

8.4.2012 13:41 k. karttunen kirjoitti > "Toista se oli pakkoluovutetun Karjalan asukkailla, jotka joutuivat jättämään kotinsa sodan vuoksi. He olivat kaikki Suomen kansalaisia.",

Tietääkö arvoisa k.karttunen, että inkeriläisetkin ovat joutuneet pakosta jättäämään kotinsa sodan vuoksi ja jättämään myös pakosta Suomen vuonna 1944-45!?, joten ymmärrämme Karjalan asukkaita!

Kiitos ystävällisestä kommentistanne!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

k.karttunen kirjoitti > "Eli palaamme taas alkulähtökohtaan ja kysymykseen siitä, miksi inkeriläisille myönnettiin muutto-oikeus Suomeen.",
- Sen myönsi arvoisa presidentti Mauno Koivisto, joten kysymys ei kuuluu minulle.
p.s. Anteeksi, vastaan näin jälkikäteen kun en huomannut kommenttia ajoissa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset